lørdag, august 11, 2007

Ska' jeg ta' med ham ud at spise? En principsag

Well. Scenariet er som følger:

I det lokalsamfund, hvor min kæreste bor, ligger en rigtigt god restaurant. Åbnet inden for de sidste par år - og blevet et stort tilløbsstykke. Skuldrene og jeg var osse dernede for et stykke tid siden - og ganske som han havde sagt: Det var rigtigt god mad og drikke - og endda til en fornuftig pris. Dét var jeg skam enig i.

Nu har han igen inviteret mig derned. Og jeg æææælsker jo at tage ud at spise. Og da især med ham.

MEN:

Siden sidst er det kommet ud, at det pågældende spisesteds "tjenere" er ufaglærte og derfor går til spotløn, og fagforeningen er derfor faret i flæsket på etablissementet. De unge medarbejdere var ganske vist godt tilfredse med deres lønforhold, men det var de uddannede tjenere, der blev valgt fra, naturligvis ikke: De hverken kan eller vil konkurrere lønmæssigt med uuddannet personale...

Sagen er foreløbigt endt med, at stedet har valgt at finde en anden fagforening, sådan så de kan blive ved at ha' den billige arbejdskraft rendende i stedet for at benytte sig af den uddannede (og selvfølgelig dyrere) faggruppe.

Og min overvejelse er nu:

Kan jeg virkelig tage med kæresten ned og spise dér og dermed støtte dette foretagende? Hjemme hos mig selv havde det været en smal sag at sige nej. Men her i provinsen er der ikke andre valgmuligheder.

Konklusionen bliver: Støt foretagendet eller bliv hjemme!

Lommen - æææj, principper gør altså tilværelsen så kompliceret...

3 Comments:

Blogger Lizelotte sagde...

Godt man ikke bor i en one-restaurant-town :-)

11 august, 2007 17:39  
Blogger Lommen sagde...

@Lizelotte:

Ja, dét har du helt ret i! Glæder mig - osse af dén grund - til at få Skuldrene tættere på, hvor jeg bor! :-D Hm... Ender vist med, han får mig lokket med i aften. *Forlegenheds-ikon*

11 august, 2007 17:45  
Anonymous Anonym sagde...

Der er nok en grund til at du sender forlegenheds-ikon.. det er jo lidt ligesom det med dem, der køber økologisk, "undtagen mælk, for det drikker vi så meget af, så det bliver dyrt", eller dem der køber billigt brasiliansk kød istedet for dyrere dansk kød fra køer der har fået ordenlige pladsforhold, medicinsk behandling i tilfælde af sygdom, og hvor der ikke er svinet med flybenzin på at fragte det hele vejen til Europa.. Eller folk der himler op over samfundsnassere, men selv får lavet sort arbejde..

Men det sker jo indimellem at Netto er eneste åbne butik i miles omkreds, og man ikke vil nøjes med et vegetar-måltid.. Og måske er bilen gået i stå og så er det meget rart at få hjælp fra vennens kammerat der er automekaniker..

Håber I fik en super hyggelig aften!

11 august, 2007 23:14  

Send en kommentar

<< Home