onsdag, marts 01, 2006

De dérsens 101 ting...

Det er længe siden, jeg satte mig ned og fiflede nedenstående liste af stort og småt om mig selv sammen. Inspireret af Acq lægger jeg den nu på nettet i sikker forvisning om, at ingen får gnasket sig igennem til den bitre ende... :-)


Hundrede (og ét!) udsagn vedrørende Pigen i Ordskoven alias Lommen (altså mig hø, hø)

1) "Pigen i Ordskoven" er titlen på et interview med en af mine yndlingsforfattere, svenskeren Kerstin Ekman, trykt for to år siden i min yndlingsavis Politiken.
2) Min bedste venindes navn betyder 'uden' på latin og 'bryster' på persisk, men hun har nu pæne bryster alligevel.
3) På det første gymnasium, jeg gik på, blev jeg anset for at være et "rødt svin", på det andet "en lidt borgerlig, pæn pige".
4) Jeg har engang fået bank af en kæreste.
5) Kaffe er ikke meningen med livet, men det hjælper mig til at holde mig vågen længe nok til at finde den - engang imellem.
6) Som 4-årig hoppede jeg ud fra en trappe og lige ned på en kæmpestor flaske grøn palmolive-shampoo, så der gik hul på den. I mange år efter var der en underlig skjold på gulvtæppet i mine forældres dagligstue…
7) Når jeg smører en mad, tager jeg altid en bid af brødet, inden jeg kommer pålæg på.
8) Jeg er helt umulig til matematik, men taler fem sprog.
9) Jeg ville virkelig gerne kunne spille et musikinstrument, men jeg har aldrig prøvet. Til gengæld synger jeg - i badet.
10) Jeg kan sagtens fungere optimalt, selv om jeg kun har sovet fem timer. Bare det ikke er mere end fire dage i træk.
11) Mennesker, der ikke kan markere deres grænser klart, har jeg svært ved at fungere sammen med, fordi jeg bliver utryg og irriteret.
12) Nærighed og handlingslammelse hører til de værste menneskelige egenskaber, jeg kender.
13) Jeg er afhængig af min Mentholatum-læbepomade på både et fysisk og et psykisk plan - hvem har nogensinde hørt et så lidt mundret slogan som: "Salven med de mange gode egenskaber"? Nej, vel? Det ER da dejligt!
14) Den eneste gang, jeg har fået en lussing af min mor, var, da jeg som 8-årig i raseri kaldte hende en luder uden helt at vide, hvad det dækkede over.
15) Den eneste gang, jeg har givet min mor en lussing, skete det med sålen af en mao-sko.
16) Min brors og mit stjernetegn er komplementære. Han er Løve, jeg er Vandbærer. Om vi af den grund er hinandens modsætninger, skal jeg lade være usagt.
17) Det mest kiksede 1. møde med svigerforældre, jeg har oplevet, var, da jeg vågnede op efter en julefrokostbrandert hjemme hos den her fyrs forældre og skulle på wc. I køkkenet mødte jeg så (iført morgengrimhed) svigermekanikken for første gang: De hilste pænt, og jeg var munter som altid trods grim t-shirt, morgenhår og makeup-rester i hele fjæset plus dårlig ånde. Så opdagede jeg, hvor upassende munterheden var, fordi den nabokone, der osse sad dér, var dér for at fortælle, at hendes mand netop var død. Min svigermor sad og klippede hundens kløer midt i det hele. Alt i alt temmelig surrealistisk og kikset. Men jeg var da kæreste med deres søn i knap 3½ år.
18) Jeg var tæt på at komme til at hedde Line.
19) Albert Camus' udgave af sisyfos-myten er det tætteste, jeg endnu er kommet på en meningsfuld beskrivelse af meningen med tilværelsen: Der er ingen, så vi må skabe den selv.
20) Min far er født d. 5. i måneden, min mor d. 2. og jeg d. 4.. 5 + 2 + 4 = 11 Min bror er født d. 11. i måneden. Det samme kan gøres med "vores" måneder.
21) Jeg studerer et humanistisk universitetsstudium og har i kraft af dette fundet ud af, hvad jeg ikke vil lave, når jeg er færdig.
22) Jeg er ikke bange for at blive anset for latterlig og "hellig", når jeg fortæller, at jeg er imod sort arbejde og i øvrigt osse betaler min licens.
23) Jeg aner ikke, hvad fanden man kan bruge det til, men jeg synes, det er tankevækkende, at et menneske ikke kan eksistere uden at befinde sig i en situation.
24) Mænd i uniform er ikke nødvendigvis lækre. Det forholder sig pudsigt nok på samme måde med mænd uden.
25) Mit største danske idol kunne godt være Johannes Møllehave (men der er mange).
26) Naturen er måske det eneste - i flere henseender - umenneskelige, der kan få mig til at føle mig lykkelig.
27) Jeg har boet otte år i København og tyve år i provinsen. Begge dele kan anbefales.
28) Sport er ikke noget, man ser i fjernsynet - det er noget, man udøver selv. Eller undgår.
29) Jeg er sej til at lave mad.
30) Jeg kan tale min sag - men så SKAL den osse være min.
31) Min bedste veninde og jeg kan sætte eksakt dato på, hvornår vores venskab begyndte.
32) Jeg er helt syg med at læse avis.
33) Sandsynligheden for, jeg bliver gnaven, hvis folk ringer kl. 23 er langt mindre, end hvis de ringer kl. 11…
34) Folk, der hævder sig, er jeg skeptisk over for. Folk, der kan rose sig selv (og andre) og selv tage imod andres ros, tager jeg hatten af for (og modsat så mange andre HAR jeg faktisk en hat, som jeg går meget med om vinteren).
35) Jeg har besøgt et familiemedlem på en lukket psykiatrisk afdeling. Dér mødte jeg nogle af de mest intelligente mennesker, jeg nogensinde har truffet.
36) Min far blev engang så vred på min mor i et skænderi, at han hældte savsmuld i den mad, hun var ved at stege (og det var altså ikke ham, jeg besøgte på Den Lukkede…).
37) Den yngste mand, jeg har haft et forhold til efter jeg blev voksen, var otte år yngre end jeg, dvs. dengang nitten. Den ældste femten år ældre, dvs. syvogtredive. Ingen af delene kan anbefales (men hvem lytter osse til andres anbefalinger?)
38) Jeg elsker at være sjov på matematiklærermåden som for eksempel når man siger…
39) "Kan De ikke lide vores høje sko, kan de få et par flade".
40) Jeg griner så højt, at nogle mennesker synes, det er pinligt at gå i biografen med mig.
41) Når jeg forelsker mig, bliver jeg tindrende sindssyg.
42) Veltrænede fyre er ikke min kop te.
43) Heavy metal er organiseret larm, hip-hop alt for smart på den dårlige måde, og country bare for meget. Men ellers kan jeg lide det meste musik - musik er svært at leve uden. Tror jeg. Har aldrig prøvet.
44) Jeg har aldrig set et dødt menneske.
45) Jeg er faktisk lidt overtroisk, selv om jeg hader at indrømme det.
46) Jeg ville gerne være bedre til at bede om og tage imod andres omsorg.
47) Stueplanter er en fantastisk ting.
48) Fjernbetjeningen til mit stereoanlæg er tit "mikrofon", når jeg "optræder" for mig selv til musik…
49) Jeg har aldrig boet alene.
50) Jeg vil være venstreorienteret, til jeg dør.
51) Jeg har gået i privatskole en del af min skoletid - men fik friplads.
52) Jeg er korthåret - og skal aldrig være langhåret igen.
53) Jeg afskyr både lugten og smagen af bladselleri.
54) Jeg har to mostre, en morbror og en farbror, som jeg ikke kender/ikke har kontakt til.
55) Jeg har aldrig forstået, hvad der bragte mine forældre sammen. Men de har det godt sammen.
56) Det er frustrerende, når folk ikke bruger nok salt i maden.
57) Gary Larson, WulffMorgenthaler, Seinfeld, Venner, Villy Sørensen, Dirch Passer/Keld Petersen, Jacques Tati, Woody Allen, Douglas Adams og Jim Carrey er alle repræsentanter for fed humor.
58) Jeg har engang overvejet, om jeg var lesbisk. Det tog tre sekunder og har ikke siden optaget mig.
59) Min mor har kun sagt undskyld til mig én gang i mit liv. Og det var ikke efter at have givet førnævnte lussing.
60) Håndmadder uden smør er ikke umagen værd.
61) Noget af det, der kan gøre mig allermest vred, er, når jeg ikke helt ved, hvad jeg er vred over.
62) Jeg bruger størrelse 37-38-39-40 i sko.
63) Jeg har aldrig ejet en g-streng.
64) Jeg har boet på to forskellige kollegier.
65) Jeg synes, svensk er et genialt sprog - og det passer glimrende sammen med, at Sverige er et skønt land.
66) Flabethed kan være supercharmerende.
67) Høflighed kan dybest set aldrig blive ret meget andet end kedsommeligt.
68) Høflighed er en mangelvare i Danmark - alligevel er danskere tit meget kedelige.
69) Hvis jeg en dag får en depression, er det slet ikke utænkeligt, at det har noget at gøre med de (alt for) mange reality shows og gør det selv-programmer, der sendes på tv.
70) Min barndomskæreste hed Bo og var en rigtig "fessor".
71) Jeg ville ikke kunne leve uden (barnligt) drilleri.
72) Mennesker, der kan tage et initiativ socialt, er seje.
73) Jeg kunne køre på en cykel, første gang jeg prøvede.
74) Flirt er lige så vigtigt som sex.
75) Humor og overraskende perspektiver er den halve vej til mit hjerte. Den anden halvdel er forståelse og god mad.
76) Charme er vanskeligt definérbar, men jeg ved, at jeg under de rette omstændigheder besidder den.
77) Jeg synes, Buffalo-sko er vildt grimme.
78) Jeg kan omkomme af grin over visse udtryk, både første gang jeg hører dem - og osse tiende og tyvende. Som fx da en af mine undervisere sagde, at han havde "været helt oppe på fiskefiletterne". Nej, korrekt - slet ikke sjovt mere, men det syntes jeg, fordi jeg var bagud og aldrig havde hørt det før. For tiden synes jeg, det er skønt at sige, at "jeg fatter banjo af det her" eller (når nogen skal opfordres til at komme i gang, og det skal folk jo somme tider): "Gi' den gas, Bassemand!"
79) Jeg er ikke for fin til at være elitær.
80) Jeg synes, der mangler noget på et middagsbord, hvis der ingen stearinlys er.
81) Jeg er dybt fascineret af plante-stiklinger - både af at plante dem og af at se dem gro.
82) Jeg er dårlig til at tage afsked - og lige så dårlig til at tackle dét at mødes igen.
83) Jeg har oplevet en sorg, der var så stærk, at jeg troede, jeg skulle dø.
84) Fremmedhad kan bogstaveligt talt få mig til at fryse indvendigt.
85) Jeg føler mig allermest sexet, når en mand med sensuelle læber råkysser mig.
86) Jeg ejer ikke mange strømper, der passer sammen - og jeg er osse revnende ligeglad.
87) Næst efter fantasien er virkeligheden det vigtigste.
88) Mit værste mareridt handler om, at der bliver begået justitsmord imod mig.
89) Jeg får altid mere og mere energi, efterhånden som dagen skrider frem.
90) Jeg kan ikke fordrage at have ring på.
91) En af de hårdeste erkendelser i ethvert menneskes liv, må være den, at éns forældre blot er… mennesker - eller måske at Netto bare ALDRIG bliver rar at handle i.
92) Intet kan irritere mig, som når andre mennesker skræmmes af min intelligens og hurtige replik.
93) Jeg kan næsten ikke bære det, når et lille barn græder...
94) … til gengæld giver jeg ALDRIG et kæledyr godbidder ved bordet, selv om det tigger.
95) Jeg synes for det meste, actionfilm er spild af tid - for instruktøren, skuespillerne og ikke mindst seerne.
96) Jeg er overbevist om, at den mest udbredte lidelse i Danmark næst efter kræft må være mindreværd.
97) Perfektionisme er tragisk... men sjusk er irriterende.
98) Jeg er efterhånden mange gange af mænd blevet betegnet som en "femme fatale". Jeg vælger at tro, at det er, fordi mine ører er pæne, for jeg er ikke typen, som fyre vender sig om efter på gaden - men hvis jeg smiler, smiler fyre da heldigvis igen.
99) Jeg hader, når folk "parallelsnakker", altså begynder at snakke om sig selv, når man har brug for nogen, der lytter: "Ja, det kender jeg godt, det er ligesom når jeg…". Nej, det er ikke ligesom noget som helst, for du er ikke mig. Luk arret, find empatien frem og lyt i stedet for bare at lade som om!
100) Jeg har engang fået karakteren 14 for en dansk stil i grundskolen.
101) 101 er et sejt tal.

18 Comments:

Anonymous Anonym sagde...

Wauw!!! Skøn læsning....der satte tanker i gang..Tak.

03 marts, 2006 00:01  
Blogger Lommen sagde...

Velkommen til, Sille - og tak for rosen. :-) Er (indrømmet!) osse selv glad for listen (selv om det vel er meget forbudt at være i jantelovens hjemland...) Nå, nu har livet jo aldrig gået ud på at være afholdt af alle, såe... ;-)

03 marts, 2006 10:02  
Anonymous Anonym sagde...

Dejlig og underholdende læsning. Jeg var meget beæret over at blive nævnt hele to gange ;-) Der var også kun 10 af punkterne, jeg ikke kendte til på forhånd - blandt andet vidste jeg ikke, at du var overtroisk?!

05 marts, 2006 17:09  
Blogger Lommen sagde...

Sjovt, at netop det med overtroen kom bag på dig; jeg siger da fx ofte "7, 9, 13", er bange for at smadre spejle og temmelig bevidst om, hvad der sker mig, hvis jeg for nyligt er stødt på en sort kat...
Derudover naturligvis glad for, du ku' lide listen! :-)

05 marts, 2006 20:24  
Blogger Lommen sagde...

@Liguster: Det sku' da lge være dem, hvor man kan IKKE kan genkende sig selv - og er lettet over det... :-) Spøg til side. Tak for rosen, Liguster. Det varmer altid!

09 marts, 2006 14:34  
Anonymous Anonym sagde...

Jeg melder mig under fanerne af een af dem, der kom igennem dem alle 101.

Jeg er imponeret over din evne til at tage fat i emne efter emne. Historie efter historie. Da jeg lavede mine 100, brugte jeg den ene linie til at komme videre til den næste - og dermed var det forholdsvist hurtigt "overstået". Selvom jeg stadig synes det var MANGE..

Synes selv jeg kan nikke genkendende til LANGT det meste :-) (Og så er det så NU jeg IKKE skal skrive om, at det minder mig om dengang .....)

mange hilsner
Pernille

20 marts, 2006 14:45  
Blogger Lommen sagde...

@Pernille: Det er skønt at høre! Meget dejlig ros du giver dér - fordi du peger på noget konkret mht antallet af emner. Faktisk var der nu mange beretninger, der ikke kunne være på listen. Overvejede i den forbindelse, om man mon ikke kunne "opfinde" nogle regler, som kunne sætte lidt større udfordringer op for udfærdigelsen af eventuelle fremtidige lister. *Tygger stadig*

Sådan lidt i øvrigt: Jeg kan faktisk stadig ikke helt komme mig over, HVOR selvcentreret jeg følte det at sidde og skrive de dersens 101 punkter. Elsker at læse andres lister, men skammede mig sgu lidt på en eller anden måde over sådan at sidde og ævle uopfordret om mig selv. Så der var desværre en lille smule "på trods" over det, da jeg nedfældede den. Det er noget - selvsagt! - dumt jantelovs-noget, jeg har fået med mig i bagagen fra min meget jyske far... ;-) Så meget desto større er glæden over at modtage positiv feedback!

P.s. Lader til, du har fattet min pointe mht parallelsnak... :-)

20 marts, 2006 22:40  
Anonymous Anonym sagde...

Hvordan kan man være overtroisk og så mene, at tilværelsen ikke har nogen mening jf. Sisyfos - på samme tid?

Eeh...

L :-)

30 august, 2006 23:00  
Blogger Lommen sagde...

L: Hvis du nogensinde møder et menneske, der er fuldstændigt konsistent i sine holdninger og synspunkter, må du MEGET gerne sige til. For jeg har ikke mødt ét endnu...

Selv :-)

31 august, 2006 00:39  
Anonymous Anonym sagde...

*GG*

TIL !!!

Det tror jeg faktisk, jeg er...i hvert fald på netop det område..

Ikke at forveksle med at indeholde evnen til at ændre synspunkter.

L :-)

31 august, 2006 11:27  
Anonymous Anonym sagde...

Har du virkelig haft en kæreste, der kun var elleve år???
Er det ikke lige lovlig..ulovligt?
Eller er det bare mig, der ikke kan regne og læse?

Ja, det er det...så er det jo godt jeg kan skrive.

God liste!

:-)

27 oktober, 2006 12:20  
Blogger Lommen sagde...

@Beologen: Haha - men der STÅR nu altså:
"Den yngste mand, jeg har haft et forhold til, efter jeg blev voksen, var otte år yngre end jeg, dvs. dengang nitten."

Synes nu, det fremgår tydeligt (og overholder gængse regler for sætningsstruktur på dansk), at det var FYREN, der var nitten...

Men osse lige præcis sådan noget, jeg elsker at (prøve at) fange andre i. :-D
Som fx da en blogger i en kommentartråd hos Sille fortalte om en kollega, der havde fejret, at han havde tabt 10 kg ved at uddele kage...

27 oktober, 2006 12:27  
Anonymous Anonym sagde...

Jaja...så siger vi DET!
I øvrigt noterede jeg mig flere punkter af høj læseværdi, helt seriøst, forstået sådan at du har lagt mærke til - og overført til listen - nogle ting, der for mig 'total stranger' er herresjove at læse.
Den slags lister er tit lange opremsninger af noget, som alle oplever: 1) Jeg har en kat 2) Jeg spiser oftest morgenmad om morgenen osv.
Men du kan sgu noget mht at koble noget IRL sammen med skriveprocessen.
Godt gået.
Ovre i min blog har jeg lavet en fiktiv liste, næsten i protest, som hedder: 100 ting om DIG....(altså ikke lige dig, baglomme, men den 'dig' som jeg kunne kende - men som ikke findes.
Tihi.
Hej!

28 oktober, 2006 00:16  
Blogger Unknown sagde...

Er jeg en idiot når jeg kommer ind fra venstre og siger 38 og 39 er det samme punkt? :)

Bortset fra det, er det god læsning. Tak for underholdningen..

04 marts, 2007 16:46  
Blogger Lommen sagde...

@Adam:
Ja, du er da helt klart en idiot! ;-) Spøg til side - du har helt ret. De to punkter, som i virkeligheden kun er ét vidner nok bare om, at jeg ikke mener, man bør ta' den slags regler SÅ alvorligt... Syntes, det gav et udmærket "flow". Oprindeligt rummer de her lister jo for resten "kun" hundrede punkter, så selv om der hos mig står '101', ka' man jo så sige, at jeg på denne måde overholder reglen om de hundrede. :-) Men igen, det er ikke vigtigt for mig at overholde en eller anden skriveregel "bare fordi".

Derudover: Er da glad for, du følte dig underholdt. :-)

04 marts, 2007 16:58  
Anonymous Anonym sagde...

Tankevækkende liste.

Jeg tolker pkt. 47, 81 og 82 i forening som at du har hele hytten oversvømmet med planter? :o)

13 marts, 2007 06:57  
Anonymous Anonym sagde...

Åh du lyder som et skønt menneske...
Og minder på adskillige punkter om både mine Roomies (beste veninder) og jeg...
Fantastisk læsning... Gid jeg kunne finde på 101 ting sådan lige vupti... men enten tager det nok alt al for lang tid, eller også har jeg alt for mange punkter.... Men tak for hyggelæsning...

17 maj, 2007 20:56  
Blogger Sifka sagde...

Jeg gnaskede mig igennem alle 101. Jeg kunne da ikke la' være. Det var spændende, tankevækkende og meget, meget underholdende.

09 juni, 2007 20:24  

Send en kommentar

<< Home