tirsdag, september 04, 2007

101 nye

Der er sket meget i mit lille liv, siden jeg skrev de første 101 om mig selv for - opdager jeg nu pludselig - ret præcist halvandet år siden. Så her er 101 nye punkter om personen nede i Baglommen:

1) Det er faktisk fedt at smide kontrollen og læne sig tilbage. Osse fordi andre så pludselig læner sig frem...
2) Jeg har tænkt på at skrive en børnebog for mindre børn. Hvis jeg gør det, ku' den sagtens få titlen "Bjørnen og Sælen på eventyr".
3) Men bjørne og sæler er meget forskellige dyr, så måske ville historien blive for søgt?
4) Bjørnen og Sælen er mig og min kæreste. Vi er barnlige nok til, at historien ville kunne forstås af børn. I må selv gætte, hvem der er bjørnen, og hvem der er sælen.
5) Jeg kan stadig ikke særligt godt lide bladselleri - til gengæld har jeg pludselig fået smag for knoldudgaven.
6) Der skete vilde ting i mit hoved, da jeg begyndte at forstå, at de sider, jeg før har følt trang til at ændre hos andre, fordi jeg ikke forstod dem, i stedet kan anskues som chancer for at lære noget om mig selv.
7) Tålmodighed er ikke det samme som at sætte sig på hænderne og forsøge at holde ventetiden ud...
8) Det er ikke altid bedst at sige sine følelser højt, netop i det øjeblik man har dem...
9) Jeg har engang fundet en kæreste via min blog. Og det var slet ikke meningen!
10) I virkeligheden har jeg vist glemt, hvad meningen egentlig var med at starte denne blog.
11) Men den giver masser af mening alligevel og har bragt enormt meget godt med sig: To gode veninder, et kæresteforhold og kontakt til gamle venner og bekendte - foruden al den glæde og de mange spændende samtaler i selve kommentarsporet og på msn.
12) Og for at det ikke skal være løgn, så skriver jeg osse universitets-speciale om blogging. Det bliver færdigt lige om lidt.
13) Jeg tænker mere og mere over, hvordan jeg mon vil reagere, når mine forældre dør. Jeg er bange for det, har jeg fundet ud af.
14) Jeg vil gerne ha' snakket ud med min far inden. Og nu tror jeg godt snart, jeg tør...
15) Når det her pokkers speciale er færdigt, så vil jeg et smut ud at rejse. Jeg vil ha' min nuværende kæreste med - ham, jeg her på bloggen kalder Skuldrene.
16) Jeg har stadig ikke glemt, at han sagde, han gerne ville se mig blive gammel, og at jeg sikkert osse var smuk med gråt hår.
17) Jeg er ved at lære, at jeg er elskelig, men det tager tid.
18) Hvorfor virker 20-årige pludselig dumme på en måde, der får mig til at reagere overbærende i stedet for irriteret?
19) Og hvorfor føler jeg oftere en umiddelbar connection med folk omkring de fyrre?
20) Enten har jeg ændret smag i mænd på det fysiske plan - eller osse bliver "min" mandetype bare lidt rund om maven, når han passerer tredive? ;-)
21) Jeg bider stadig negle - og det er jo gratis og generer ingens helbred, så det fortsætter jeg nok med. Ellers må I jo bare oprette neglebider-kupéer i togene...
22) Mit all time slogan kunne sagtens være: Hellere fejle end fake.
23) Men det er mest fake. Jeg er bange for at fejle. Men faker at jeg ikke er det.
24) Jeg glæder mig til at blive femoghalvfjerds (hvis jeg altså stadig er rask og rørig). Har en aftale med Bedstevennen om, at vi skal på plejehjem sammen og hygge os og køre rullestolsræs og flirte med personalet og brokke os, alt hvad vi kan (og det er meget!)
25) Gamle mennesker må gerne brokke sig, lader det til. Min far er blevet gammel. Han fylder halvfjerds om et par år.
26) Jeg ligner ham...
27) ... men ikke nær så meget som jeg ligner min mor.
28) Nogle af de sider i mig selv, jeg har det sværest med, har jeg dog fra min far: Stædigheden, egensindigheden, trang til at provokere (for provokationens skyld) og tendensen til at miste overblikket, når et stort materiale skal overskues.
29) Jeg skal snart flytte. Jeg kommer til at savne Huset. Og Søerne her.
30) I mange år troede jeg, at jeg var hård og dominerende...
31) Men jeg opdagede, at jeg snarere var blød og bange for at afgive kontrol.
32) Min far har engang fodret en isbjørn med syltede agurker.
33) Man kan altså godt sige 'mestendels' og 'ingenlunde' i samme sætning som fx 'nederen' og 'ses på grillen dér'.
34) Sproget kender ingen grænser. Så man må håbe, menneskene gør.
35) Det er meget sjældent, jeg går ud ad min dør uden mp3'eren i ørerne. Hvis jeg gør, er det tit for at kunne lytte til regnen.
36) Jeg er nem at glæde.
37) "Perfektionisme er bare et pænere ord for at ville bestemme det hele", har Lone Kühlmann vist sagt et sted. Jeg synes, det er et andet ord for usikkerhed og mindreværd.
38) Jeg sover stadig med bamser om natten.
39) Næsten alle de ting, jeg ejer, har en forhistorie fra min slægt eller min omgangskreds med sig. I min vindueskarm står fx min farfars kikkert. Folk ser altid helt vildt mistroisk på den, når de besøger mig første gang, og jeg ville ønske, de ville spørge, så jeg kunne forsikre dem om, jeg ikke lurer på genboen. Men de spørger aldrig.
40) Jeg glæder mig til at stifte familie
41) Min bror og jeg er enige om, at familien kan man ikke smide væk. Uanset hvor rædselsfuld den så end måtte være. Vores mor er ikke enig. Hun har kappet alle bånd til sin familie (altså den før os). Min bror og jeg mistede derfor en moster for cirka ti år siden. Den anden moster nåede vi aldrig at ha'...
42) Jeg er vildt misundelig på folk med store familier og stadig levende bedsteforældre!
43) Jeg har engang haft mareridt om, at min far stemte på Dansk Folkeparti. Mareridtet blev virkelighed. Nu diskuterer jeg ikke længere politik med ham.
44) Mænd bliver stadig overraskede over min kvindelighed og min seksualitet, når jeg endelig viser den frem. Jeg er meget privat omkring den. Men osse glad for den.
45) Nogle af mine venner bliver jeg mere og mere forskellig fra - og nogle får jeg flere og flere ligheder med. Venskaberne holder stadig, uanset hvilken af de to veje det går.
46) Stand-up er bare ikke særligt morsomt, men Mick Øgendahl og Carsten Eskelund kan altså alligevel noget. Og så taler sidstnævnte bare så kultiveret og er så høflig, alt imens han rent faktisk mener noget. En svigermors drøm - hvis jeg var svigermor, that is.
47) Tre gange har det reddet en dårlig dag for mig, at jeg har set Nikolaj Coster-Waldau i gadebilledet...
48) ... Nikolaj Lie Kaas var til gengæld ikke nær så lækker live. Lignede bare en fortravlet hulemand (kan en hulemand ha' travlt?)
49) Min kæreste er ikke sådan én, der stiller sig op og giver en bunke komplimenter og en masse blomster. Men når han gør ting, kommer det altid helt bag på mig, og er endnu bedre end i mine drømme.
50) Jeg har fået mig en ny ven for ikke så længe siden. Her på bloggen hedder han Manden med de Sorte Øjne. Jeg ved ikke helt, hvad det er med ham og mig. Men jeg tror bestemt, det venskab har noget at byde mig.
51) Jeg er blevet meget gladere for at gå i kjole og nederdel.
52) Det er sjovt at lege med ord, men hvis folk konstant gemmer sig bag ordspil og verbale narrestreger, mister jeg let tålmodigheden. Så er det jo, fordi de ikke tør.
53) Jeg kan bedst lide mennesker, der tør risikere sig selv nu og da.
54) Jeg har tit undret mig over ordet 'udansk'. Hvad betyder det?
55) Clement Kjersgaard er udansk. Det tror jeg, han er ret godt tilfreds med.
56) Det er jeg osse. Hvis bare han ikke afbrød hele tiden.
57) Folk bliver forskrækkede og somme tider vrede over, hvor ligeud jeg siger det meste. Men heldigvis bliver de osse tit lettede.
58) En af mine bedste venner hjalp mig med at flytte, da jeg flyttede ind, hvor jeg bor nu. Da vi holdt for rødt og skulle over en bro, opdagede vi pludselig at bilister i nabo-kørebanen gestikulerede kraftigt og pegede bagud. Det viste sig, vi havde tabt min ene højttaler ud ad den varevogn, vi havde lejet. Højttaleren lå og flød midt på kørebanen, og vi måtte ud i en fart for at fiske den op. Min ven er stadig flov over det. Men min højttaler spiller fint og ser ikke engang mærkelig ud. Min ven skal sikkert hjælpe mig med at flytte igen næste gang.
59) Jeg synes, man bør bruge ordet 'elsker' somme tider. Ikke 'holder af', ikke 'er glad for', men elsker. Altså om mennesker, ikke? Helst ikke om koalabjørne, skumfiduser, regnvejr og den slags...
60) Jeg er ikke naiv nok til kun at tro på Gud og ikke kynisk nok til kun at tro på videnskaben.
61) Aforismer er virkelig godt tidsfordriv. Jeg kan bare aldrig huske dem udenad. Det lader jeg kæresten om.
62) Min bror har leveret en af de bedre tag lines (som oplivende svar en dag, hvor jeg selv syntes, jeg var lidt for tyk og alt var i vejen på den tøsede måde): "Husk, Pernille, man kan komme langt med gode kinder!"
63) I min familie har vi alle sammen gode kinder. Og vi er faktisk nået langt. Så måske har han ret, brormand?
64) Min bror har tit ret. Osse selv om han er lillebror, og det er mig, der bestemmer.
65) Jeg bliver aldrig glad for dyr. De generer mig ikke, men de er altså heller ikke søde eller flotte. De eneste dyr, jeg kunne tænke mig at eje, er 1) en rød, meget fed kat (den skulle hedde Monsieur Skattekat) eller - for det må jo blive et 'eller'! - 2) en meget fed, lav hund med fladtrykt ansigt af den bokseragtige slags. Den kunne jeg godt finde på at kalde Leo Eriksen. Eller måske Onkel Leo. Noget med Leo, i hvert fald.
66) Jeg har to onkler, der hedder Leo. Men okay, der skal jo være plads til fejl.
67) Jeg ved ikke, om jeg ville ha' lyst til at leve, hvis jeg mistede smagssansen...
68) Noget af det værste, man kan udsætte mig for, er, hvis man ikke tror på mine gode intentioner og tillægger mig alle mulige besynderlige og ondskabsfulde motiver.
69) Jeg tror kun, der er to personer i min omgangskreds, som aldrig er blevet mobbet. De har i øvrigt været kærester med hinanden.
70) Min bedste ven og jeg holder regnskab med, hvor mange af hinandens venner/veninder, vi har været sammen med. Jeg fører p.t..
71) Jeg kunne godt tænke mig at lære et sprog, der benytter et andet alfabet - men jeg tror ikke, jeg har tålmodigheden.
72) Det mest skræmmende, jeg nogensinde har været ude for var, da jeg oplevede, at én af mine nære fik en psykose.
73) Men det var nu osse skræmmende, at jeg for nylig stod på en togperron og ventede på et IC-tog og i glad uvidenhed tog ud på en rejse tværs over landet. Kun for dagen efter i avisen at erfare, at netop på den perron, hvor jeg havde stået, var fem mennesker én time senere blevet alvorligt kvæstet af en nedfalden køreledning med strøm i.
74) Livet er alt for kort til at gå og overveje, hvor kort det mon er.
75) Jeg lider i perioder af søvnløshed. Men har opdaget værdien af motion og baldrianpiller.
76) Jeg elsker holder dog stadig meget af kaffe. Men efter kl. 20 må jeg nære mig.
77) En af mine bedste venner lever med en sygdom, som under normale omstændigheder enten ville ha' slået ham ihjel i hans barndom eller gjort ham dybt åndssvag. Men han er Sprællevende - og kun åndssvag, når han driller mig og rammer spot on! Her på bloggen hedder han Tom og Jerry-vennen. Han er lidt af et mirakel for mig. Mon han egentlig ved det?
78) Folk, der er "lige" i hovedet forstår ikke altid min humor. Eller måske er jeg bare ikke sjov? Det er aldrig lykkedes mig at definere det dér "lige". Man ved bare, hvad folk er - lige eller skæve, ikke?
79) Surprise, jeg har flest skæve venner. Men jeg har osse brug for de lige.
80) I sommer gjorde jeg mig totalt vittig over en vens badebukser, som var alt for små. Kaldte dem "Speedos" og sådan noget. Så opdagede jeg, at der med gult lige midt på brystet af min badedragt, som jeg har haft i mange år, står "Speedo". Resten af vores sommerhus-tur var jeg "Mrs. Speedo". Typisk mig. Jeg tænker, før jeg taler.
81) Derfor har jeg været nødt til at udvikle 1) selvironi og 2) gode evner for at argumentere og "lappe på" mine bommerter...
82) Jeg er ikke medlem af noget politisk parti, men jeg melder mig ind igen nu. Det går jo den HELT forkerte vej i det her land...
83) Det forskrækkede mig meget, da jeg for nylig læste et interview med Uffe Ellemann-Jensen og blev bestyrket i en mistanke, jeg længe har haft: Manden har mange sympatiske holdninger, og jeg er enig i mange ting, han siger. Engang holdt han sådan et énmands-op-til-et-folketingsvalg-show på mit gymnasium. Dengang var jeg ved at kaste op. Men han siger jo osse selv, han har ændret holdning til mange ting.
84) Hvad fanden? Birthe Rønn Hornbech er jo osse sej.
85) Ingen af dem slår dog Pernille Rosenkrantz-Theil. (Hendes parti er så til gengæld i mange henseender helt skudt i roen...!)
86) Jeg er spændt på, hvordan det går mig, når jeg skal ud og søge mig et job. Jeg er osse bange for det. Ret bange, faktisk.
87) Jeg vil gerne lave noget, hvor jeg kan give mennesker nyt perspektiv og håb. Og jeg har flere ideer til, hvor jeg vil hen.
88) Jeg har i det hele taget fået flere idéer de sidste par år. Og jeg skal nok få dem realiseret. Hvis ikke jeg kommer i gang, skal Brormand nok sørge for at sparke. Stol på det!
89) Kunne det ikke godt gå lidt stærkere, det dér med kønsroller? Altså med at mænd gerne måtte være bløde og strikke og snakke om følelser - og kvinder gerne måtte være initiativrige og udadvendte og fortælle vittigheder i større forsamlinger? Altså, hvis nu det er dét, man har lyst til, ikke? Jeg har nemlig ikke så nemt ved at være indadvendt...
90) Jeg er træt af, at kvinder ikke må lave jokes om deres onani. Jeg er faktisk ret træt af, at kvinder ikke må lave jokes.
91) Jeg er osse ret træt af, de ikke små snakke om onani.
92) Og så er jeg træt af, at selv kvinder med humor altid går ind i den passive publikumsrolle, når der er mænd i nærheden.
93) Humor betyder næsten lige så meget som selve livet for mig.
94) Det var humor, der gjorde, jeg faldt for min kæreste. Han er udpræget morsom. Og bagefter kommer alt det dér med de flotte skuldre og den slags så.
95) På så mange planer forstår jeg ikke, at der findes mennesker i Danmark, som står ved, at de har en egnsret, der hedder Slyngkål. Endsige at de på nettet har diskussioner om 1) hvor mange centrifugeringer kålen skal ha' i en vaskemaskine samt 2) hvad man gør, hvis nu uheldet er ude, og vaskemaskinen går i stykker pga kålen.
96) Der er så meget, jeg ikke forstår. Noget af det, har jeg indset, må jeg bare lære udenad. Det gælder osse visse egenskaber ved andre mennesker.
97) Jeg kunne ikke tænke mig at springe bungy-jump. Men giv mig en tur til Caribien - dét ville være et eventyr!
98) Jeg har for nylig taget mig selv i at tænke, at Morten Messerschmidt så lidt sød ud. Så opdagede jeg, at jeg ikke havde fået kaffe den dag...
99) Nu må jeg se at få taget mig sammen til at læse Biblen. Men det er jo lidt ærgerligt, at nogen er kommet til at afsløre slutningen inden...
100) Når nu jeg har taget alle kommunikations-kanaler til mig, efterhånden som de er dukket op (mail, chat, blogs, sms osv.), så tænker jeg på, om mine unger (hvis jeg får nogen) osse vil blive hyper-kommunikative engang - om det vil blive dem, der kommer og viser mig det sidste nye, som nu er blevet "integreret med" ditten og datten.
101) Jeg tænker faktisk en del på, hvordan det ville være at få børn. Jeg ved, jeg gerne vil ha' nogle. Både kæresten og jeg kan blive totalt bløde og rørte, når vi ser en lille stump i miniaturejeans eller flyverdragt. There you go - Lommen som skruk. :-)

7 Comments:

Blogger Christina sagde...

dejlige 101... en fornøjelse at læse, og jeg er enig med dig i mange af dem ... specielt nr 47... han har også reddet et par tunge dage for mig ;)

04 september, 2007 15:29  
Blogger Lommen sagde...

@Mikkelsen:
Tak, tak :-) Og det er godt med nogen til at redde de "tunge" dage!

04 september, 2007 15:44  
Blogger Lizelotte sagde...

Næste blogemne bliver altså: kvinders onani... vi glæder os! ;-)

Dejlig liste, Lomsepige...

06 september, 2007 09:52  
Blogger Lommen sagde...

@Lizelotte:

Hahaha! Nej, det gør det så ikke. Jeg har hele tiden vidst, at sex ikke kommer op som emne her på bloggen. Gider ikke skrive en generel post over nogle betragtninger og har slet ikke lyst at gå tæt på den del af tilværelsen hos mig selv og blive konkret, fordi det for mig er - nuvel :-) - helligt og ekstremt privat. Jeg kan godt være åben over for vennerne, men på nettet og over for halv- og helfremmede mennesker hører den slags ikke hjemme. Ikke for mig.

Men forhåbentlig tager andre dette emne (og andre i samme boldgade) op. Var det noget for dig, Livsnyder? ;-)

06 september, 2007 17:32  
Anonymous Anonym sagde...

I mit dejlige Threesome eksisterer punkt 91 og 92 heldigvis ikke. Her kontrollerer og dominerer kvinderne altid - ligegyldigt om mænd er til stede eller om der bliver snakket onani - og det gør der i dén grad.
Måske vi bare viger fra 'normalen'...?
Dejligt med nye 101 - måske jeg en dag (hvor/hvis jeg har virkelig overskud) skulle prøve at lave nogle selv...

07 september, 2007 12:07  
Blogger Lommen sagde...

@St. tv:

Godt at høre. :-) Jeg kender heldigvis osse steder, hvor de punkter er trådt ud af kraft, men generelt er mit indtryk desværre stadig, at kvinder selv lever efter devisen om, at de for at være "rigtigt feminine" (det vil vist nok sige attraktive for mænd...) hellere skal lytte og smile end fortælle jokes selv og tage stilling og provokere.

08 september, 2007 13:54  
Anonymous Anonym sagde...

Jeg har faktisk tygget mig igennem alle dine 202 punkter i en køre... Og med stor fornøjelse.

De nye er mere interessante end de gamle, fordi de beskæftiger sig mere med dit indre.

Sejt, hvis det lykkes dig at få talt ud med din far engang. Jeg tror, den slags står som et af de fem første punkter på den "Gid jeg havde nået at..."-liste som folk laver i deres hoved, når deres forældre er døde, og det er for sent.

Jeg tror, du har en fejl i 80'eren i de nye: "Jeg tænker, før jeg taler", skriver du... Det er da vist ikke dig? ;-). Hehe. Ej, men det passer bare ikke ind i sammenhængen i 80'er-punktet.

Angående sprog med andet alfabet, så er det bestemt en meget sej omgang, men det ligner da ikke dig at give op uden at have prøvet?

:-)

26 september, 2007 10:51  

Send en kommentar

<< Home