torsdag, april 26, 2007

"Hvorfor sagde du ikke, at...?" "Det var da fordi, jeg troede, at..."

En klog kvinde lærte mig engang ordet 'forventningsafstemning'...

Det betyder ikke, at man holder en afstemning og stemmer om, hvem der har de sejeste eller mest opfindsomme forventninger. Nej, det drejer sig om at få sat ord på, hvad man helt præcist forventer sig af sine nære i nogle helt bestemte situationer. Og det er ikke bare halvt så nemt, som det lyder, må jeg ofte konstatere...
Det akrobatiske i disciplinen 'forventningsafstemning' er, at vi ofte kommer til at tage for givet, at andre forventer og håber og har brug for det samme som vi selv. Men det gør/har de bare ofte ikke.

Og når så modstridende eller blot forskellige interesser tørner sammen, går der totalt ged og tyrkisk bazar i myldretiden i den - som regel fordi vi først opdager det, når skaden er sket.

A: "Jamen, hvorfor sagde du ikke til mig, at...?"
B: "Det var da, fordi jeg troede, at du..."
A: "Hva'? Dét har jeg sgu da aldrig sagt noget om!"

Ih, hvor man kender det, ikke? Både fra sig selv og andre. Det er så her, man bør sørge for lige at få foretaget en afstemning af forventninger, så begge er helt på det rene med, hvad parterne ønsker sig. Jeg foreslår, man afsætter et par timer til forventningsafstemning hver fjortende dag. (Mht kærester, så bør de, der har været sammen i under to år, dog nok regne med at bruge lidt mere). :-D

Lommen - tillad mig at minde om at telepati stadig ikke er muligt

1 Comments:

Blogger Lene sagde...

minder mig om en dansklærer jeg havde på seminariet der altid sagde: kan i "høre" hvad jeg siger, med hensvisning til om vi forstod det hun troede vi forstod.

Fordi; al kommunikation foregår på modtagerens præmisser...

God dag, skønne Lomme :-)

26 april, 2007 12:46  

Send en kommentar

<< Home