fredag, november 24, 2006

Lige det modsatte

Somme tider tænker jeg tilbage på min - i øvrigt hamrende dygtige, men noget specielle - latinlærer i gymnasiet. Hun havde en ganske særlig uvane med, når en elev besvarede ét af hendes mange spørgsmål om køn, tal, kasus og konjugationer, at udbryde:

"Helt rigtigt!" alt imens hun begejstret slog hænderne sammen. Uvanen gik på, at hun i cirka en tredjedel af tilfældene så tilføjede: "Og så bare lige det modsatte [af det du sagde]". Mand, en flad og flov fornemmelse!

Og fuck, hvor sad jeg tit og ventede nervøst på den tilføjelse, når jeg havde givet mit bud...

Sådan har jeg det osse lige nu i forhold til flere forskellige områder af min tilværelse...

Lige nu ser det ud, som om jeg faktisk gør det helt rigtige
... ift specialet (og studiet i øvrigt)
... ift kæresten
... ift den rådvilde ven
... ift den rådvilde veninde
... ift mine daglige vaner (har strammet gevaldigt op på sengetider og madvaner)
... ift økonomien og jobbet
... ift mig selv og mine grænser og det at lytte til mig selv

Men jeg er fandengalemig så bange for, at der lige pludselig er nogen, der får øje på mig, ryster på hovedet og med himmelvendte øjne konstaterer:

"Og så bare liiiige det modsatte, Pernille!"

Lommen - fejltagelser kan koste dyrt

7 Comments:

Anonymous Anonym sagde...

KLAP!!...."Helt rigtigt skrevet, Pernille......................................................................................................og jeg mener det! :-)

24 november, 2006 10:23  
Blogger Lommen sagde...

@Beo:
Haha, jamen tak, tak. :-)
Kan ikke lade være med at smile lidt. VIDSTE bare, du ville kunne li'/godkende den her tekst!! Selv er jeg sådan lidt "nå ja" *træk på skulderen* over den. Men den siger det, der skal siges.
DU minder mig så i øvrigt mest om en af mine dansklærere. Hun havde GODT nok sine præferencer ift skrivning og tekststrukturer og ordvalg og var altid utilfreds, hvis folk gjorde noget andet end det, hendes SMAG dikterede. Der gik nogen tid. Så lærte jeg, hvordan kagen sku' skæres hos hende. Alle andre steder var jeg stadig meget mere til at skrive helt andre typer tekster. Men de pæne karakterer ville jeg jo gerne ha'...
Jeg ved ikke, hvem der grinede højst: Hende over mine udgydelser. Eller mig - over at hun kunne blive ved at synes, at de samme ting var skriveteknisk godt.

24 november, 2006 12:15  
Blogger Unknown sagde...

Nar jeg taenker saadan gar jeg gerne ud og goer "lige det modsatte" bare for at se hvordan det foeles.

Som regel var det jeg gjorde i foerste omgang det helt rigtige.

Udover den gang jeg beslutede mig for at skifte fra kaffe til the.

Tilgengaeld er listen med mislykkede forandringer meget lang og indeholder bl.a:

Blondine til brunette

Foelsom mand til macho

"Job med mennesker" til job "med computere"

Lystbetone kostavner til super stram diet

Ryger til ikke ryger

The grass is always greener on the other side.............og saa ender man alligevel der hvor man startede, for som en klog mand engang sagde, er det nyttesloest at skubbe en vogn sidelaens...

24 november, 2006 12:54  
Blogger Lommen sagde...

@Marian:
Nyttesløst at skubbe en vogn sidelæns?
Er det ikke det samme som at sige "man er, som man er, og sådan er dét?"

Jeg tror godt på, man kan ændre sig. Osse ret grundlæggende. Jeg tror derimod IKKE på, at man altid kan gøre det i den retning og på de områder, man gerne VIL. Men dét er så en anden historie...

Derudover: Hvad filan er det dårlige i at gå fra at være ryger til ikke-ryger??

Ellers er jeg "enig" i alle dine andre prioriteringer! :-) Er du så vendt tilbage til de gode (foretrukne) udgangspunkter eller lever du mon med de dårlige forandringer?

Jeg går IKKE ud og gør "lige det modsatte". Jeg stoler meget (somme tider måske fatalistisk meget?) på, at min intuition i første hug fortæller mig, hvad det rigtige er. For mig. Men jeg har jo lært, at man skal reflektere over tilværelsen, så derfor sørger jeg for i det mindste at OVERVEJE "lige det modsatte". !-)

24 november, 2006 13:23  
Anonymous Anonym sagde...

Et godt indlæg - måske bortset fra at...

24 november, 2006 15:52  
Blogger Unknown sagde...

Tja,det med vognen kan jeg egl bare godt lide...jeg tror ogsaa paa, at man kan aendre sig rigtigt meget. Det har jeg selv gjort (ogsaa til det bedre) men de gode forandringer har altid vaeret af psykologisk art - i praktisk henseende har mine originale planer altid vaeret de bedste.

Vognen betyder mere, at man ikke skal proeve at anedre den retning man har udstukket for sig selv, baseret paa sin intuition.

Hvis man er tilfreds med sin sindstilstand, tror jeg at man automatisk traeffer de rigtige beslutniger - saa det er mere indeni man kan aendre noget, end i det rent praktiske.

Jeg har nu faaet mit lyse haar tilbage, og har som konsekvens - more fun, fundet mig en foelsom og forstaaende mand, forlader snart dette her computer job,og har netop spist en HEL Snickers. Og saa bliver jeg bare i saadan et daarligt humoer, hvis jeg ikke tillader mig selv at ryge et par cigaretter naar jeg gaar ud. Bare et par stykker.

24 november, 2006 18:04  
Blogger Unknown sagde...

PS - tillykke med, at det gaar saa godt for dig : )

24 november, 2006 18:06  

Send en kommentar

<< Home