fredag, august 04, 2006

Hold op med det!

Hm... Omkring nytår var nærmest alle mine venner af begge køn singler. Og ih, der var en sukken efter kærestemateriale, så man gør sig ikke begreb om det. En overgang handlede alle samtaler - alting - nærmest ikke om andet. End parforhold. Og kvinders forestilling. Om mænd. Og omvendt. At tale om det var et surrogat for det, vi ikke kunne få.

I min vennekreds (sikkert osse i mange andre, forestiller jeg mig) er der nogle stykker af dem, man ku' kalde "evigheds-singlerne". Så er der dem, som godt kan banke nogle forhold af en hæderlig varighed på benene, men som så alligevel før eller siden altid bliver gået eller går. Og så er der de par stykker, som man for længst opfatter som gifte par (uden at der skal lægges noget dårligt i dét ;-)) Sidstnævnte har sådan set slet ikke noget med den her sag at gøre. I hvert fald: Der var mange singler. Og somme tider var det en trøst, for så er man jo ikke alene og alt det dér. Men mest af alt syntes jeg faktisk bare, det var lidt tragisk. Fordi det var/er tydeligt, at de her mennesker - når det kommer til stykket - ikke ønsker at leve alene.

Måske var det foråret (som vi i år, forekommer det mig, ventede exceptionelt længe på), der gjorde det, da det endelig viste sig, og træernes blade, pigernes smil og fyrenes biceps endelig sås for fuld power i gadebilledet. I hvert fald fik alle lige pludselig kærester - dér i solskinnet. En af evighedssinglerne tog fx fusen på os alle sammen (og det blev vi glade for) og fandt sammen med ham, hun hele tiden havde gået op og nedad, men som "jo ikke var hendes type". (Yeah, right!)

Der var osse venner, som med stort held rent faktisk støvede en RIGTIG KÆRESTE op ude i byen (ka' man det?), og der var minsandten venner, der fandt sammen med andre af mine venner.

Men nu, hvor sommeren går på held lige om et øjeblik, hvad sker der så? Ja, gæt tre gange! Folk slår op, som var de betalt for det! Og der er tårer, er dér. Og vrede. Og skuffelse. Og flere tårer og mere skuffelse. Og jeg prøver efter bedste evne at feje skårene op og måske klinke dem. Jeg forsøger virkelig at sige det rigtige i de dér situationer, hvor der ikke er noget rigtigt at sige.

Guderne skal (selv om jeg aldrig helt har forstået, hvorfor de ska' blandes ind i noget som helst jordisk...) vide, at jeg denne sommer osse selv har været igennem min del på den konto (først med historien om Ungersvenden, som jeg nu helt bogstaveligt kan smile af, dernæst med ham "Pausefisken", der åbenbart havde et regnskab at gøre færdigt med sin eks). Ingen klager dér. Jeg er blevet lidt klogere - har fx lært at rase ud med det samme. På den sunde måde. I stedet for at trække det i langdrag og skyde såretheden fra mig. Jeg har osse lært at tilgi' - og hold op, hvor det letter. Endelig har jeg lært, at tillid må der til. Er den først væk, kan resten være lige meget.

Men når det gik i kage for mig selv, det dér kærlighed, har jeg i det mindste ku' glæde mig over, at de mennesker, jeg holder af, nu havde fået en chance.
- Nogle af dem reelt for første gang nogensinde.

Og så nu - ingenting.

Jeg bliver sgu trist til mode, gør jeg. Hvorfor kommer sådan noget altid i stimer? Æv.

Lommen - ikke ked af sit eget liv, men ærgerlig og trist på andres vegne.

10 Comments:

Anonymous Anonym sagde...

Kære Lomme
Din blog er nogle gange nærmest uhyggeligt aktuel i forhold til mit liv.
Tårer og skuffelse...
Men jeg bliver lidt gladere af at læse med her - trods alt.

06 august, 2006 02:22  
Blogger Lommen sagde...

@Eva:
*Ae, ae* Øv, det lyder da slet ikke godt. :-S Løb du osse ind i en pausefisk eller hva'? Ka' anbefale dig at starte din egen blog - det gør alle andre nutildags, når de har kriser, de skal igennem... ;-) Det er osse billigere end at gå til psykolog.
Ku' egentlig efterhånden være rart at ha' en mail-adresse, hvor du ku' fanges. Ikke mindst fordi du synes at være min højtærede eneste læser... !-) Spøg til side: Sku' du ha' lyst, ka' du evt. smide en mail via det maillink, der findes på bloggen.

06 august, 2006 05:41  
Anonymous Anonym sagde...

Oprørende tanke at jeg skulle være din eneste læser! Og ikke sand...
Men jeg har alligevel indledt en Word by Mouth kampagne for at øge læserskaren, så må vi se, om det skaber et buzz.
Jeg må nok blive ved at hælde spam i din kommentarbox, for min mac gider ikke lege med, når jeg prøver at bruge dit maillink.
Ja ja, skift til firefox, siger du nok (og få en blog!), men først må jeg holde ferie et sted, hvor solen skinner, kragerne vender, og internettet ikke findes...
Trænger til at tænke på andet end fisk!

07 august, 2006 02:27  
Blogger Lommen sagde...

@Eva - natteravnen:
Ja, lidt udluftning i hovedet plejer at være en god ting, når livet er gået i fisk... Jeg vil så naturligvis vente med at blogge, til du er tilbage til at kommentere eller... ;-) På den anden side KAN jeg jo nok ikke helt lade være - kommentarer eller ej. Blogger trods alt i allerhøjeste grad for min egen skyld! Men tak for reklameindsatsen, dog. :-)
Jeg beklager meget, at min side ikke er ganske standardiseret til alle browsere og platforme. :-( Mailadressen, der gemmer sig under mit link, er:
amokkogekonen@hotmail.com

Rigtig god ferie!

P.s.
"Ja ja, skift til firefox, siger du nok (og få en blog!), men først må jeg holde ferie et sted, hvor solen skinner, kragerne vender, og internettet ikke findes..."

*Forventningsfuld* Vil det sige, at du får dig en blog, når du vender hjem??? *Drille, drille*

07 august, 2006 03:21  
Anonymous Anonym sagde...

Ha ha, sjovt med de blomster, du har givet dig selv i siden af din blog. Jeg tænkte på at gøre nogt tilsvarende forleden dag.

Ja, man savner nu blomsterne som single. Og hold da op nogle lange indlæg, du altid putter på her, du har da gang i tastaturet.

Det er ikke for at være fræk, men jeg ville ønske de var lidt kortere, for du skriver jo godt og sjpvt, men tekster må helst ikke være for lange på nettet, tænker jeg, for så gider folk ikke at læse dem - også selv om indholdet er super duper :o)

07 august, 2006 17:59  
Blogger Lommen sagde...

@Maria: Du har helt ret. Jeg burde øve mig i at blogge meget kortere! :-) Sagen er nok, at det er jeg hårdt tvunget til i så mange andre sammenhænge, så min blog fungerer blandt andre ting osse som et sted, hvor jeg bare "gi'r den gas".
Og så tak for de pæne ord da i øvrigt! :-)

07 august, 2006 18:11  
Anonymous Anonym sagde...

Arh, blogindlæg skal da være lige nøjagtigt så lange som indholdet fordrer. Og Lomme, der er altså intet unødigt "fedt" på dine ! :)

08 august, 2006 09:53  
Blogger Lommen sagde...

@Nelliken: Tak for den pæne kommentar! :-) Men helt ærligt, jeg HAR - osse inden Maria skrev - tænkt, at NU var der sgu gået munddiarré i den. :-D Prøver lige at skære lidt ned i den kommende tid. Det KAN godt gøres kortere, uden at jeg gi'r køb på mig selv, er jeg sikker på. !-)

08 august, 2006 14:21  
Blogger Lizelotte sagde...

Vil GODT lige sige at man ikke behøver være single for aldrig at få blomster :-D

09 august, 2006 20:53  
Blogger Lommen sagde...

@Lizelotte: Haha - dét har jeg vist heller aldrig hævdet. Og hey, faktisk gav min far mig en virkelig fin buket (bl.a. med blomster fra egen have, endda), sidst han var på besøg, så jeg FÅR skam blomster nu og da, selv om jeg er single. Kan ikke klage. De kærester, jeg har haft, har bare været så søde til at gi' blomster tit, at jeg ikke kan lade være med at savne det alligevel. :-)

10 august, 2006 15:15  

Send en kommentar

<< Home