fredag, juli 21, 2006

F5

Kender I det, når personer, man går op og ned ad stort set dagligt, pludselig udbryder: "Kan du ikke se, jeg har tabt mig?" Og jo, når han/hun siger det, kan man faktisk godt se, at der er ét eller andet, som er ændret. Men man ville aldrig ha' bemærket det, hvis ikke vedkommende havde gjort én opmærksom på det. Forandringen er sket så gradvist, at man intet har set. Man kan blive helt flov og tænke, at folk må se én som udeltagende og ligeglad. En ringe trøst, måske, men det samme sker nu osse nu og da den modsatte vej.

Hvis én af vennerne derimod har været ude at rejse i flere måneder og så kommer tilbage, udbryder man rask væk: "Gud, hvor har du tabt dig/hvor er dit hår pænt sådan dér/hvor er du blevet brun" eller (måske til de lidt nærere venner, som kan holde til det): "Hm... Har du ikke taget på?/Jeg synes du ser lidt ældre ud...". Det at der er gået lidt længere tid, siden man sås sidst, lægger naturligt op til, at der må være sket en forandring af en eller anden art. Men egentlig er det jo noget vrøvl. Forandringen kan lige så vel indtræde, dagen efter at man mødtes til en helt gængs kop kaffe, som efter den ene af parternes seks måneders ophold i Guatemala.

Men alt det her er jo ydre forandringer. Endnu vanskeligere er det ofte at se resultaterne af de indre, psykologiske udviklinger hos vores nærmeste. Flere gange i den sidste tid er det gået op for mig, at nogle af de mennesker, jeg sætter mest pris på, og som jeg har kendt i både ti og femten år, i årenes løb har forandret sig ganske meget, uden at jeg egentlig har opdaget det - på den indvendige side af hovedet. Jeg undrer mig og bliver forvirret, når jeg med ét opdager, at veninden er blevet en mere indelukket, eftertænksom sjæl, der ikke har brug for at dele alt - hverken med mig eller nogen anden. Jeg konstaterer, at sådan er hun altså nu og må forsøge at indstille mig på, at det ikke er en afvisning af mig, hvis alt i hendes hoved ikke lige siges højt. Samtidig må jeg huske, at jeg selv omvendt er blevet mere og mere åben. I de seneste år har jeg vist nærmest været noget af en mundfuld for mine medmennesker, fordi der er sket så meget inden i mig, at jeg nærmest er flydt over.
Min venindes nu mere udprægede tavshed er hverken en afvisning af Lommen i hende venindens univers, endsige en indirekte fingerpegende kommentar til den "nye" Lommes personlighed.

Men det tog lige lidt tid at forstå. Jeg tror, det er vigtigt, at man somme tider får trykket 'F5' i sine nære relationer. Hvis ikke skærmbilledet opdateres somme tider, bliver det selvsagt en forældet udgave af personen, man forholder sig til - baserer sine forventninger på og reagerer på. Og det kan blive voldsomt frustrerende for begge parter. Man kan føle sig så pokkers misforstået og forvirret.

Det klassiske eksempel på den her problematik er vel forældre og deres børn. Mine forældre trykkede for nylig F5 i forhold til mig. Jeg gav dem nemlig noget af en fejlmeddelelse. Nu kører programmet stabilt igen... Men mon ikke det er ved at være min tur til at trykke F5 over for dem? Det tror jeg faktisk! Kan jo ikke blive ved at forskrækkes og irriteres over, at de er ved at blive gamle og forandringsforskrækkede...

Har du husket at trykke F5?

11 Comments:

Blogger Mie sagde...

Lommen, du er tilbage??

F5 er så selvklart en nødvendighed - den får et slag et par hundrede gange på en dag... på tastaturet vel at mærke!!

Derude i virkeligheden kunne det da godt være, det var på tide at støve den af også!!!

:-)

22 juli, 2006 09:47  
Anonymous Anonym sagde...

Kære, søde Lomme

Vil du ikke godt skynde dig at skrive sidste del af astrologisk grundkursus? For jeg har mødt en fisk! Altså ikke en fisk, men en mand, som - ja du ved, hvad jeg mener.
Og nu har jeg jo umanerligt meget lyst til at læse, hvad det er for en (fisk)!

Drømmende...

25 juli, 2006 01:48  
Blogger Lommen sagde...

Kære, søde Eva :-)

Går ud fra, at det lizzom (!) ville kunne ses som et eksempel på min generelt utroligt dårlige timing, hvis jeg nu røbede, at den fyr, der for nyligt sørgede for, at begrebet 'mandag' i min bog p.t. er noget "betændt", var og er... fisk... Men okay, han har sikkert 'dumt svin' i ascendanten eller noget. ;-)

Bitterhed til side! Skal ud at hente min nye puter i morgen *krydser fingre*, så mon ikke, der snart kommer en afslutning på Astrologisk Grundkursus? :-) Om ikke andet så fordi jeg ikke længere kan holde præstationspresset ud... !-) Måske ku' vi faktisk indgå en handel: Jeg skriver den post - mod at du åbner din egen blog? Ja? *Ser helt lamslået ud over min egen indskydelse* Var det ikke BARE en god idé, Eva?? :-P

25 juli, 2006 18:15  
Anonymous Anonym sagde...

Lommen - ved ikke hvorfor, men jeg kommer altid til at kalde dig Lomme i ubestemt form - min EGEN blog?! Som om!

Jeg er lizzom allerede smækfyldt med præstationsangst i forvejen pga. den her fisk, som (i parantes bemærket) er psykolog. Og det er altså løgn, når man påstår, at psykologer ikke kan gennemskue én. Eller ham her kan vist i al fald. Ikke at jeg gør det svært for ham, da jeg lader til at få akut munddiarré, når vi er sammmen. Mon det er derfor, han vil kysse så meget? (Det lukker effektivt munden på kvindemennesket...)

Nedslående at "pausefisken" var fisk, håber du har ret i, at hans lousy opførsel skyldes dumt svin i ascendanten.
Nå, men hvor hårde forhandlinger er vi ude i mht. Astrologisk Grundkursus? Husk at der er mange andre end jeg, som venter med tilbageholdt åndedræt på afslutningen.

Håber at din nye computer er vel afhentet og ikke er et - mandagseksemplar :-)

26 juli, 2006 13:17  
Blogger Lommen sagde...

Eva - lad os bare få ét slået fast: Du har SÅ meget tabt! ALT tyder jo åbenlyst på, du bør starte din egen blog...

1) Du har tydeligvis ikke bare munddiarré ift denne psyko-fisk (om du undskylder ordvalget)... !-) Og munddiarré og blogging hører jo på en eller anden måde uløseligt sammen. Ahem... :-)
2) Du har tilsyneladende en god historie at fortælle (vi vil ha' detaljer, du!)
3) Du har brug for mit Astrologiske Grundkursus

SE SÅ AT KOMME I GANG (i stedet for at bruge andre sagesløse menneskers blogge *tsk*)

;-)

Og så til p.s'erne:
-Hvad er det med de dérsens fiskefyre?? Har aldrig i mit liv været så præstationsangst, som jeg var over for ham "Mandags-fisken"...!

-Ser frem til, at du lærer at stave til 'parEntes' (lad det være sagt i en sådan, at dét bestemt ville klæde din blog *hint og hint igen*)

-Der er intet i vejen med at tiltale mig i ubestemt form!

26 juli, 2006 15:01  
Blogger Mie sagde...

du Lomme, drop bare sidste del af kurset - det er lizzom irrelevant, ikk ;-) For nogle af os, jo, der ikke bder rundt med fisk..

Jeg synes også, Eva skal åbne sin egen blog. Prøv det, Eva, du bliver glad for det i længden, du :-)

26 juli, 2006 15:38  
Blogger Lommen sagde...

@Mokken: Hm... det er næsten for fristende at konstatere, at jeg har indført min egen fiskekvote. Og den er overskredet. Så langt..!

Ja, du har så sandelig dit på det stenbukketørre...

:-)

26 juli, 2006 17:21  
Anonymous Anonym sagde...

Arggh! Det var en slåfejl, Lomme, ikke en stavefejl. Hader stavefejl, de gør ondt i øjnene.

Vil seriøst overveje egen blog, men afventer tilbagevenden til normal bitter og kynisk sindstilstand. Kan tilsyneladende hverken tænke eller taste rigtigt for tiden.

Jeg kender kun én han-fisk udover psyko-fisken: Min FADER (!)
Undlad venligst at tolke på dén...

Misbrug af din blog? Husk: Der er altid plads til én mere i Baglommen :-)

27 juli, 2006 01:40  
Blogger Lommen sagde...

@Eva: HAR!(Ikke 'ha!', men helt sikkert 'HAR!'...) Jeg kan HØRE, jeg er tæt på blogsejren nu. Og hvor jeg dog glæder mig til at læse med! :-) Men kynisk og bitter er da noget underligt noget at stræbe efter. Jeg foretrækker selv så vidt muligt at køre en munter, fjollet stil - mestendels fordi det irriterer visse eksistenser så meget desto mere. !-)

Mht. 'misbrug', så skal du såmænd bare misse og bruge min blog, som det passer dig. Især det sidste - det er jo hyggeligt, for dælen! Bemærkede vist blot, at jeg var sagesløs. Og jeg føler mig bestemt ikke misbrugt! :-D Hm... Måske min blog sku' ha' heddet "Flueknepperen"...? !-)

Mht de dérsens æhm... forpulede stjernetegn. Se dig slået: Ungersvenden er faktisk født samme dag i året som min far. *Doh* Vi er åbenbart nogen med sans for det dér. *Tænker: Endnu et punkt til den liste over meget mystiske (og ubrugelige?) kompetencer, jeg har tænkt mig snart at bringe her i Baglommen* Har samlet hele sommeren, og det er desværre blevet til en del...

27 juli, 2006 02:06  
Anonymous Anonym sagde...

Lomme, bitter og kynisk er ikke en tilstand, jeg stræber efter. Mener nok i virkeligheden " klarhjernet-ikke-lalleglad-dystymisk-normaltilstand". En blog skal jo begynde, mens man ligger højt på præstationskurven for at fænge.

Sidste ord i den her sag: Hvis psyko-fisken er født 21. februar som mit fædrende ophav, lover jeg at blogge. Okay?

28 juli, 2006 00:24  
Blogger Lommen sagde...

@Eva: Er det ikke lidt feje hold at erklære, at dit ord er det sidste, og så derefter spørge, om det er okay med mig...? !-)
Selvfølgelig er det okay - du kan alligevel under alle omstændigheder ikke lade være med at begynde at blogge nu. Jeg kan MÆRKE det. I lilletåen - eller noget. :-)

. <-- Og dette er så i øvrigt det endelige punktum for denne tråd. :-)

28 juli, 2006 06:08  

Send en kommentar

<< Home