tirsdag, september 25, 2007

Om at blive rasende i stedet for at sige nej

Kender I mon problematikken med, at visse mennesker bliver vrede, når man beder dem om et eller andet eller siger, hvad man kunne tænke sig?

De har tilsyneladende ikke fattet, at de som voksne mennesker har et voksent menneskes rettigheder og dermed mulighed for at vælge imellem at sige ja eller nej.

Jeg fatter det ikke!

Jeg fatter simpelthen ikke den dér mekanisme, der tilsyneladende hedder: "Nu er der én, der beder mig om noget eller ytrer et ønske, som jeg ikke føler, jeg kan opfylde eller gå med på, så nu må jeg hellere flippe helt ud af raseri over, at vedkommende kunne finde på at spørge!"

Hvem dælen har bildt de her mennesker ind, at det ikke er i orden, hvis de stille og roligt siger fra??
Og hvad er det lige, de får ud af deres raseri? Er det mon en skræmmekampagne, som helst sku' medføre, at man aldrig formaster sig til at bede om noget igen?

Lommen - frustreret, vred og helt ærligt målløs

5 Comments:

Anonymous Anonym sagde...

Eller også reagerer de bare over deres egen inkompetence eller usikkerhed, fordi de føler at de burde sige ja, men ved de ikke kan, hvis de skal "bevare æren"..??

25 september, 2007 16:34  
Anonymous Anonym sagde...

Spørgsmålet er jo så hvad der er værst... At blive vred over at nogen formaster sig til at spørge eller at sige ja selvom de ikke kan/har lyst?

25 september, 2007 17:13  
Anonymous Anonym sagde...

Ja, den er svær.. det kommer nok an på hvad sko man har på netop den dag..

25 september, 2007 17:19  
Anonymous Anonym sagde...

Nogen gange, i visse relationer, kan det være pokkers svært at sige "nej". Fordi afvisningen af at opfylde ønsket vil blive modtaget på en måde der er ganske ubehagelig. På den måde kan den reelle valgmulighed for at sige ja/nej forsvinde...

Andre gange, er det svært at sige nej, fordi man ikke har tid til forklaringerne. Udredningerne om hvorfor man siger nej. En gammel arbejds-joke går på, at hvis man skal have noget gjort, skal man spørge den der har mest travlt (fordi vedkommende ikke har tid til at sige nej). Når man så har sagt ja tilpas mange gange, er bæret så fyldt, at man måske siger fra på den forkerte måde... på den ikke voksne måde.

Men det gør det da ingenlunde okay, ikke at sige fra stille og roligt...

25 september, 2007 17:22  
Blogger GrundGlad sagde...

Jeg kender flere, der reagerer sådan (min far fx) - det er rent selvforsvar i angrebsposition og virker selvfølgelig ikke efter hensigten...

Hvad har du været ude for, hvis man må være så nysgerrig?

26 september, 2007 10:12  

Send en kommentar

<< Home