torsdag, juni 07, 2007

Lommen - nu i nyt forhold

Den er tyk og cremet og lækker...

... der er både vin og parmesan-ost i den...

... den kan varieres på et utal af måder...

... og smagen er fyldig, så fuglene må falde fede nede af træerne...

For nyligt indledte jeg et forhold til den italienske middagsret risottoen. Alene navnet! - Der må være skrevet indtil flere "oder til risottoen". Ellers må nogle skrivende sjæle altså se at komme i gang!

Min veninde har lavet risotto til mig flere gange, og hver gang har jeg været lige eksalteret. Især fordi hun sidste sommer var i den heldige situation (!) ikke at eje et komfur, men blot to kogeplader. V.hj.a. en lang forlængerledning kunne blussene så tages med ud på hendes lille altan. Hun bor oppe under taget, så dér kunne vi så sidde med ris-bouillon-vin-blandingen simrende på terrassen, mens den dampende duft bredte sig i sommeraftenen og skue vidt og bredt ud over Københavns røde tegltage.
Og resten af den hvidvin, man har åbnet for at hælde den i retten, skal jo drikkes, ikke...? Absolut en af de bedste dates, jeg har haft! :-)

Nu er jeg så selv begyndt at lave risotto. Kæresten var prøveklud forleden. Og han tog hr. Risotto til sig uden videre, kan I tro. Vi havde nogle vildt flotte tigerrejer liggende i fryseren og dejlige økologiske grøntsager, og så var der ellers snart serveret.

I aften kommer så bedstevennen på besøg. Gæt hvad vi skal ha'?

Lommen - gider ikke smart i en fart-sushi...

3 Comments:

Anonymous Anonym sagde...

Hvis man ikke får lyst til risotto efter denne post, så kan man ikke læse. Uhmmmm.

07 juni, 2007 17:20  
Blogger Lizelotte sagde...

Kan du ikke poste eller maile din yndlingsopskrift.....

07 juni, 2007 22:39  
Blogger Lommen sagde...

@Kontorchef:
Det var sødt sagt. Måske du sku' lave risotto en af dagene? Hvis ikke konen så bliver glad, så har hun ingen smagssans... ;-) Meget sanselig mad synes jeg - alle nuancer med i slutresultatet. Og alligevel ikke kraftigt.

@Lizelotte:
Jo da! Opskrift på den risotto, jeg selv har lavet et par gange, coming up! :-)

08 juni, 2007 00:23  

Send en kommentar

<< Home