tirsdag, november 28, 2006

Bid livet i låret

Benny Andersen opfordrer i et af mine "absolut yndlings"-digte, det ekstremt livsbekræftende og kraftfulde Morgenhymne, os alle til at "bide livet i låret".

Spørgsmålet er, hvad det helt præcist vil sige. Jeg har de seneste dage erkendt, at det bl.a. kan være...

... at turde bede om det, man har allermest brug for
... at turde tro på, man får det
... at turde fortælle om, hvad der ville være allerværst (og hvor den frygt kommer fra) og
... at turde fremstamme, hvad der er allervigtigst og bedst
... at turde mærke hvor ondt det gør, når man græder helt for sig selv
... og ikke mindst at turde erkende, hvor lettet man bagefter er

Det hele handler altså om at turde

Lommen - erkendelser er som Klovborgost: De ta'r den tid, de skal ta'!

P.s. Hvis man er ikke er til Benny Andersen, så ku' man jo osse (gen)finde TV-2's Kys det nu, der dybest set handler om det samme som Andersens digt.


MORGENHYMNE

I dag skal der leves, folkens!
Vi er allerede i gang
startede tidligt i morges
vand i ansigtet
kaffe i halsen
et rask skænderi
og lidt morgenavis.
Vi mangler stadig latteren
arbejdet
kærligheden
og et par måltider til
så mere kul på, folkens!
Nye ideer modtages gerne
Hvad med uden forklaring
at gi grønthandleren et kys
eller ta frakken omvendt på
Det skal mærkes at vi lever
Musik må der til
og blomster til alle
hvem ved, en enkelt banan måske
Øs hele din sjæl og opfindsomhed ud
hold kroppen i gang så den damper
thi hellere dampe end støve
Skriv tredive breve og plant et træ
efterlign et par fuglestemmer
tillæg din kone en frygtelig last
og tilgiv hende på stedet
det er altsammen tegn på liv
Endnu er dagen spæd
du kan nå en masse
inden du segner livstræt om
Brug store ord i massevis
overdriv for en gangs skyld:
Thi kendes for ret:
Du er dømt til at leve!
Du må ikke kassere din skæbne
tværtimod tage den på dig
Fyld den ud
som din hud!
Bid livet i låret
Find fremtiden frem
Rut med planer og visdomsord
for i dag skal der søreme leves!

Benny Andersen oprindeligt i digtsamlingen Personlige Papirer
Her dog gengivet efter Benny Andersen: Samlede digte 1960-1996
Borgens Forlag 1998

8 Comments:

Blogger Blomkvist sagde...

Benny, Halfdan og Tove ... de står alle tre højt her hos mig :-) Uhm sand muf

28 november, 2006 20:02  
Anonymous Anonym sagde...

En sø med en båd og en måge.

En olding der maler en låge.

En bus der passerer en rose.

En frø standser op ved en mose.

En rødternet dug på en snor.

Et barn lægges frem på et bord.

En tømrer der slår med en hammer på et skur som han hver gang rammer.

Et postbud der lægger en jakke.

En høne der klør sig i nakken.

En udgravning der fyldes med fyld.

En bladlus går løs på en hyld.

En dreng dumper ned af en stige og gribes straks af en pige.

Jeg sænker min kikkert og ser.

Jeg synger mens solkuglen runder.

En myre tager mål til en tue.

En hoppe forfølger en flue.

En fodbold der rammer en and, som vælter og råber på vand.

En mand med en smørblomst i håret og kvinderhænder på låret.

En finger tages ud af en pibe.

Et tog kører under en vibe og over en rustfarvet bæk og om bag et træ og bliver væk

I kornet danner vinden fine riller, så man ligefrem kan se hvor det kildrer.

En drage har kvaler med snoren.

Se solen vinker fra jorden.

Et bryst kommer tæt på en mund vel nok ikke helt uden grund.

Benny Andersen.

Dette digt er det jeg opfatter som livsbekræftende...

29 november, 2006 09:55  
Anonymous Anonym sagde...

Selv holder jeg ufatteligt meget af "Noget om helte", jeg elsker bare den stemning den sang sætter op, har altid gjort det, vil altid gøre det. Meget jordbunden ;-).

Den her er også god, kendte den ikke i forvejen, men jeg kan nu i det hele taget godt lide Benny Andersen :-)

29 november, 2006 18:46  
Blogger Lommen sagde...

@Maria:
Var det virkelig alt, hvad det mindede dig om. Så står det skidt til, vil jeg mene...

@Liguster:
De er osse en sej trio. og så er jeg ligeglad med, at visse menensker ikke mener, at Tove Ditlevsen ikke var "rigtig" digter. Hvad det så end er. Sikkert fordi de kun kender hende fra nogle sange, Anne Linnet lavede engang i 80'erne, fordi hun havde fået en grille med "Barndommens Gade"...


@BOF:
Heldigvis er der mange digte af Andersen, som vækker de dér følelser i os! Og ja, dit eksempel er osse ét af de rigtigt gode. Grunden til, at jeg er så specielt glad for 'Morgenhymne' er nok, at det i dén grad er en pep-talk. Den er meget formet som en "tale" til læseren, og dét, synes jeg, virker enormt godt og opløftende. Man kan høre, at digtets jeg selv er helt fremme i energi- og overskudsstiletten. I hvert fald dén dag... !-)

@Toke:
Hvad angår noget om helte (som jeg i øvrigt ELSKER at synge), tror jeg næsten melodien gør lige så meget for mig som teksten. Melodien i sig selv giver mig af en eller anden grund gåsehud. På den gode måde. Det er en meget rørende sang.
Jeg tænker og har lige siden de helt unge år tænkt, at det ikke er usandsynligt, at der skal synges noget Benny Andersen til min begravelse/bisættelse. Og den tanke kan jeg faktisk godt tænke, uden at blive ked af det. Det er da stort! Jeg synes, det viser noget om, hvilket format Andersen har.

30 november, 2006 14:49  
Anonymous Anonym sagde...

Melodien i Noget om helte passer også helt eminent til teksten, de sætter meget samme stemning synes jeg.

Jeg synes nok at den er meget livsbekræftigende og, som jeg skrev, nede på jorden. Stille melankolsk. Det er en af de ting der altid kan gøre mig i bedre humør, lidt som en gammel ven :-).

01 december, 2006 09:49  
Blogger Lommen sagde...

@Toke:
Hm... Er det kun mig, der er forvirret her? En sang, du finder "melankolsk" gør dig i GODT humør?? Huh?
Derudover: Så er det heldigt, du har masser af oldgamle venner... *tøhø*

01 december, 2006 11:35  
Anonymous Anonym sagde...

Mærkeligt nok ja :-D. Der er lidt stille melankoli over den synes jeg, på den gode måde. Kan desværre ikke forklare det nærmere tror jeg, skal nok vende tilbage hvis jeg finder ud af hvad det egentlig er jeg mener ;-). Eller hvis jeg begynder at give mening...

01 december, 2006 12:07  
Blogger Lizelotte sagde...

Jeg vil godt slutte mig til Tove-revival-koret. Hun har skrevet nogen virkeligt gode digte, som Anne Linnet skamred på det grusomste. Og så er der så alle dem, som Linnet IKKE fik nallerne i, fordi hun i stedet blev S/M og lesbisk og pludselig var sådan helt marquis de sade-agtig.

Gudskelov for det, vil jeg sige.

03 december, 2006 12:11  

Send en kommentar

<< Home