torsdag, august 17, 2006

Kimse og fusentast

Hvem har ikke undret sig over, hvad i alverden det vil sige "at kimse"? "Det er ikke sådan at kimse ad!", udbryder folk, men hvad foretager man sig egentlig, når man kimser?

Eller hvad med ordet 'en fusentast'. De fleste af os er nok så langt, at vi ved, det er noget skidt at kalde et andet menneske. Det er noget med at "tage fusen på nogen", men hvad betyder det helt præcist? Hvafforn fus?

Jeg har mange, mange eksempler på både gamle og nye ord, hvis egentlige betydning, jeg tit har undret mig over. Men nu er Danmarks største ordbog (Ordbog over det Danske Sprog - ODS) heldigvis gået online.* I visse browsere kan den endda indbygges. Så hvis I mangler ord...

Lommen - sprogglad

*Jah, jah... Det er sikkert længe siden, men jeg er altså først blevet opmærksom på det nu... :-)

12 Comments:

Blogger Suzy-Hang-Around sagde...

JA! Lige som 'en på sinkadusen' - hvem er sinkadusen og hvad har han gjort? Ordbøger REGERER!

17 august, 2006 15:57  
Blogger Lommen sagde...

@SHA: Haha! Havde ikke tænkt over, at sinkadusen ku' være en person! Fedt, for resten, at du skriver 'regerer' og ikke 'rule'. Dét vil jeg klart til at sige! :-)

17 august, 2006 15:59  
Anonymous Anonym sagde...

At kimse betyder at 'knejse let med nakken' :)

17 august, 2006 16:07  
Blogger Lommen sagde...

@Simon: Ja, det fandt jeg osse ud af for længe siden. :-) Ville bare gi' et eksempel på, hvilke dejlige ord man kan finde i ODS. Men ellers tak for oplysningen. Hvis ODS en dag er nede, kan de jo bare henvise til dig... !-)

17 august, 2006 16:09  
Anonymous Anonym sagde...

Ved du hvordan den blev elektronisk ? Man fik en masse kinesere til at indtaste den, bogstav for bogstav, ord for ord ! Det var meget billigere end at skulle scanne den ind, for så bagefter at skulle rette stavefejl osv. ;-)

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=406499

17 august, 2006 16:29  
Blogger Lommen sagde...

@Nelliken: Mange tak for den henvisning! :-) Interessant - egentlig kommer det ikke spor bag på mig. Hverken at man valgte at gøre det manuelt - eller at man satte kinesere til det...

17 august, 2006 16:35  
Anonymous Anonym sagde...

Uha. Det ansvar kan jeg ikke tage. Faktisk er det det eneste ord jeg kan :)

17 august, 2006 18:17  
Blogger Lommen sagde...

@Simon: Eneste ord? Uh, det er jeg glad for at vide - det forklarer, hvorfor din kommentar ikke ga' mening - eller noget. :-) I øvrigt: Jeg noterer mig, at jeg IGEN forsøgte at fedte lidt, og at du IGEN ikke tør tage imod. Ja, ja. jeg tænker bare mit, som det hedder.

!-)

17 august, 2006 18:27  
Anonymous Anonym sagde...

Fedte lidt? tage imod? tænke dit? Jeg forstår ikke noget.
Skær det ud i pap. Send det ind med skeer. Eller send mig en mail :) simon at simz dot dk

17 august, 2006 19:09  
Blogger Lommen sagde...

@Simon: Uh, den er fæl, den her. Måske joker du, og så bliver jeg helt til grin nu... :-) Nå, jeg tager chancen og skærer det ud i pap. Prøvede at fedte ved at antyde, at du kendte alle ord i ODS. Du afviste straks rosen ved beskedent (eller måske var det koket? ;-)) at gøre opmærksom på, at du kun ku' ét ord. Det at du nu (igen) afviser ros fik mig til at "tænke mit", som man siger.
Capisce? :-)

17 august, 2006 19:14  
Anonymous Anonym sagde...

Nåå. På den måde. Og nej, self. bliver du ikke til grin. Ikke overfor mig i hvert fald :)
Nu var jeg ellers ved at surfe nettet tyndt for noget fra dig jeg havde overset :)
Men ja, jeg er dårlig til den slags. Sorry :) Men jeg lover at den næste der falder af fra din side, tager jeg imod med åbne arme og oprejst pande :) Hvis jeg da kan vride flere ud af dig :P

17 august, 2006 19:20  
Anonymous Anonym sagde...

Vi har en sinkadus herhjemme, som man kan give én på (en lille gøl-trold med to terninger som øjne, hvor hhv. fem og to vender frem)... Det kan anbefales :D

25 august, 2006 02:26  

Send en kommentar

<< Home