søndag, marts 04, 2007

Magt: Om Skæbnens ironi

Som visse af jer vil vide, beskæftiger jeg mig studiemæssigt i øjeblikket en del med magt. Altså begrebet magt... Sådan noget med hvad magt er for noget, hvordan det sprogligt etableres, hvordan sociale konventioner præger det, hvordan magt afgives og opnås osv..

For at undersøge magt nærmere, er man selvsagt nødt til at kigge på de steder, hvor den findes - nemlig relationer mellem mennesker. Nu er jeg så rent privat meget, meget træt af at overveje relationer, og da især mig selv i dem. Faktisk er jeg især træt at beskæftige mig med relationer mellem kønnene - og igen: Især mig selv i dem.

Så jeg ved sgu ikke helt, hvordan jeg skal håndtere det, at jeg i dag har været nødt til at bruge en hel del tid på at læse en tekst med titlen: Power dynamics in marital relationships...

Lommen - aaargh, mit fagområde er overalt

4 Comments:

Anonymous Anonym sagde...

Hvor ironisk.
Min ekskone afbrød mig altid, når jeg påstod at der er en uundgåelig magtkamp mellem manden og kvinden i et moderne ægteskab, fordi kønsrollerne er så flydende.
Ak ja.

04 marts, 2007 17:41  
Blogger Lizelotte sagde...

Urrk! Jeg lever i et umoderne ægteskab!! Der er ihvertfald ikke den store magtkamp...

05 marts, 2007 07:59  
Blogger Lommen sagde...

@Beo:
Åh, skøn tør kommentar dér! Men okay, nu er I jo osse eks'er... ;-)

@Lizelotte:
Nu ikke så kedelig, LIDT magtkamp er der vel altid? :-)
Spøg til side: Vil lige gøre opmærksom på, at artiklen nu (oplivende nok) ikke handlede ret meget om magtKAMPE, men mest om magtstrukturer. Men det KAN selvfølgelig ha' noget at gøre med, at den har nogle år på bagen og er skrevet af mænd... ;-)

05 marts, 2007 13:43  
Blogger Blomkvist sagde...

Skønt emne... skrev emne omkring magt.. holder nu jævnligt oplæg om magt i alle dens afskygninger...

05 marts, 2007 16:50  

Send en kommentar

<< Home