søndag, marts 12, 2006

Rigtige kvinder

Det her indlæg burde muligvis være skrevet på Kvindernes Internationale Kampdag. På den anden side var det så nok (ligesom alt andet der ytres om kvinder og mænd og forholdet imellem dem denne dag) på forhånd blevet anskuet som latterligt, formålsløst og offeragtigt. Med denne timing antager jeg, at jeg i det mindste først kan gøre mig fortjent til disse domme, efter at folk måske rent faktisk har læst indlægget...

For nylig havde vi endnu én af de her supersjove, gakkede, overgearede og lidt platte aftener i fælleskøkkenet hjemme i Huset Mellem de to Søer. En af fyrene havde virkelig gang i noget seriøs bofælle-mobning af mig, og jeg tænkte, at hvis jeg sku' bibeholde min i forvejen vaklende autoritet som en af Husets ældste, så var det nu, der skulle sættes ind. Men hvilken trussel kan en halvgammel, støvet akademiker med begyndende (smile)rynker og aftagende æggende udstråling egentlig liiiige opbyde mod en flere år yngre, supertrænet, supertilbagelænet elite-roer??! Nej, vel? - Den er ikke nem. Jeg valgte at gå efter chokeffekten.

"Ved du hvad - nu holder du altså op, XXXXXX! Ellers tænker jeg aldrig mere på dig, mens jeg onanerer!"

Jeg lyver ikke, når jeg siger, man kunne have hørt en knappenål falde til jorden sekundet efter den ytring. Hans roer-ven stod ved siden af og tabte underkæben, og så brød latteren endelig befriende løs. Ikke på en hånlig eller nedladende måde, men på én "okay, det her point får du, Lomme!"-facon. Det tog lige et par gisp, før han var normalt kørende igen.
Og jeg véd jo udmærket godt hvorfor. Jeg véd jo godt, at ham bofællen i bedste fald er pisseligeglad med, om jeg tænker på ham, mens jeg ligger og "tager trykket". Jeg ved jo godt, at han i værste fald synes, det er lidt pinligt, hvis det virkelig er sådan, det forholder sig. At fremsætte det som en trussel, at jeg skulle lade være med det, er derfor ganske enkelt absurd.

Men det var sådan set slet ikke mig som person, den her situation drejede sig om, vel? Det var det, at en kvinde stod og åbenlyst hintede til sin egen onani og dermed sin seksualitet - gjorde den til noget, man kunne joke med, og som dermed eksisterede, og som hun selv kunne formidle i den form, hun ønskede det. Jeg havde jo ikke sagt andet, end hvad millioner af fyre verden over kunne finde på at ytre på en lige så lummert grinende, plat måde. Men jeg er af hunkøn.

Det var med fuldt overlæg, at jeg lod netop dén bemærkning falde, for jeg synes simpelthen, at emnet "kvinder og onani" er så tabubelagt og "offentligt hemmelighed"-agtigt, at det er til at brække sig over!
Det er jo ikke sådan, at mine veninder og jeg aldrig (hvis I undskylder ordvalget) berører emnet. Det er ikke sådan, at vi lader, som om vi aldrig har sex med os selv, men vi er bare ikke dér, hvor der kan laves sjov med det (og i hvert fald slet ikke, mens der er fyre til stede).

Og det er jo ikke nødvendigvis fyrenes skyld. Faktisk er vi kvinder forbandet gode til at holde vores kønsfæller nede og tilbage i velkendte mønstre og forestillinger om, hvad "en rigtig kvinde" er. *Vrænger*. Nej, jeg synes ikke, vi slap af med alt det her for længe siden. Tæl selv antallet af mindreværdskomplekser blandt dine veninder, og du vil desværre få bekræftet tesen om, at de fleste kvinder bruger kilovis af kræfter på at leve op til ditten og datten af syge forestillinger à la Nynne om, hvordan rigtige kvinder lykkes. Og jeg er for det første syg og træt af at skulle dekryptere alle de skjulte budskaber, som vi alle i uskøn forening spiller med på, for at finde frem til hvad den dér rigtige kvinde nu er for én, og for det andet er jeg endnu mere træt af at overveje, om jeg overholder de regler!

Som fx da jeg for nogle år siden overhørte en samtale mellem nogle kvinder på min egen alder, som sad og talte om "det dér med mænd, der altid tændte på at se to kvinder lave det frække sammen". Ja, dét forstod de i hvert fald ikke noget som helst af, for de tændte da heller ikke på at se to mænd have sex - vel?
Det var tydeligt, at et par af de piger fyrede det her af og mente det (og havde det godt med at mene det), ene og alene fordi de så kunne bestyrke sig selv og hinanden i, hvor "rigtige" kvinder de var. Og så rettede resten ind. Enten fordi de var nogle forbandede hyklere og løgnere. Eller osse fordi de sådan set aldrig var nået så langt som til at tænke over det her og rent faktisk have en holdning og en fornemmelse af deres egen seksualitet.

Jeg blandede mig og sagde, at nu tændte jeg sådan set rimelig meget på at se to - selvsagt - lækre mænd have sex med hinanden, så jeg syntes egentlig ikke, der var noget odiøst i den her typiske mandefantasi.
Og hvad skete dér? Højlydt latter og måben og sådan lidt: "Aj, hvorfor skal du altid provokere!" Jeg sagde blot, hvad jeg mente. Og jeg er til stadighed deprimeret over, hvor forlegne og hæmmede, kvinder er omkring deres egen seksualitet, når vi når lidt ud over "fnise over en flaske rødvin"-planet.

Jeg opfordrer ikke til, at vi skriger det hele ud. Mystik er en stor og vigtig del af seksualiteten. Men jeg kunne godt tænke mig, at vi kvinder kunne være lidt mere selvironiske og morsomme omkring vores egen lyst og ikke havde så pissetravlt med at "gøre det rigtige" - dvs. det normen/samfundet/de andre kvinder/whatever forventer. Jeg kunne godt tænke mig, at vores lyst eksisterede mere afslappet side om side med alt det andet, som alle vi rigtige kvinder indeholder.

... Og så må jeg jo bare snart finde noget andet at lukke munden på ham elite-roeren med, når verden ikke længere chokeres over en kvinde og hendes omtale af egen lyst...

12 Comments:

Blogger Suzy-Hang-Around sagde...

Elsker dit svar til eliteroeren! Mere lyst og mere ærlighed, tak :-)

12 marts, 2006 22:27  
Blogger Lommen sagde...

@SHA: Jamen, skønt! Så er der da én ud over mig selv, der mener, jeg har humor... :-)

12 marts, 2006 23:20  
Blogger Lommen sagde...

@Liguster: Præcis! Det er derfor, der er sådan brug for, at vi holder op med at tænke i "rigtige" vs "forkerte" kvinder. Det er derfor, det er nødvendigt at udvide rammerne for, hvad en rigtig kvinde kan tillade sig (uden af den grund at blive anset for mindre feminin). Jeg er selv meget udadvendt og larmende og har tit følt mig dømt som "ufeminin". Slut med det. Jeg er lige så meget kvinde som alle de stille. :-) Kønskamp (som jeg foretrækker at kalde det) må kæmpes på alle niveauer. Personligt og samfundsmæssigt. Amen. ;-)

13 marts, 2006 10:18  
Anonymous Anonym sagde...

Hæhæ netop ankommet på din blog læser jeg straks om din onanibemærkning. Åh hvem der havde været en flue på væggen. Men bare vent, ham roeren alt andet end afskyer dig efter dén kommentar. Han er så smigret, at du kan vente attack fra ham ved først givne lejlighed. Er helt 100 på, at han tænker "hun skal scores". So watch out.... en roer, hm... det lyder nu lækkert. Og husk, at du har pligt til at tage din del af opdrager'byrden' ... ;-)

13 marts, 2006 18:23  
Blogger Lommen sagde...

@Ordkløveren: BwahahahaHAR! Dét hverken håber eller tror jeg nu, ham roer-fyren tænker!! Han er rigtig, rigtig sød på vennemåden, og jeg tilbringer rigtig meget hyggelig køkkentid med ham, men han er aaaalt for jysk, sindig og "mit liv består af spisning, træning, søvn og [okay!] onani"-agtig til mig. Desuden er han lige for et par måneder siden gået fra min gode veninde, som osse bor sammen med os. Ville være liiiidt vel soap-agtigt til mig! Psst! Og så ikke ét ord fra nogen om, at det er påfaldende, som jeg har modargumenter parat... :-)

13 marts, 2006 18:35  
Anonymous Anonym sagde...

Haha. Drop dine søforklaringer, og vis dog lidt barmhjertighed: Han trænger til en gang trøstesex, gør han :-)))))

13 marts, 2006 19:05  
Blogger Lommen sagde...

@Ordkløveren: Indser nu, at jeg havde undervurderet dit blog-alias... ;-)

13 marts, 2006 20:33  
Anonymous Anonym sagde...

Lomme, bedre sent en aldrig.. jeg kan godt se at jeg har forsømt dig på det skammeligeste!

Anyway; jeg er rørende enig med dig i at at kvinder skal erkende at de er af kød og blod, og at det er MENNESKELIGT at have lyster. Det er ALT for mange kvinder der ikke kender deres egne kroppes muligheder bare fordi er er hæmmede. Det skyldes udentvivl noget kulturel, og bliver bestyrket af en massiv påvirkning af idealkvindebilleder der påstår at den perfekte kvinde ikke sveder og siger grimme lyde af og til.

og det der sgu SYND!! SPILD af krop!

13 marts, 2006 22:11  
Blogger Lommen sagde...

@Acq: Uha-uha! Hvis vi først begynder at diskutere, hvad SYND er, så kan denne tråd blive meget lang, tror jeg... Ja, ku' ikke lige lade være med at tage dig på ordet.
Derudover: Rart at se dig tilbage, men ingen grund til at undskylde. :-) Her på bloggen forsøger jeg at efterleve et af de kommunistiske grundprincipper: At man yder efter evne og får efter behov! :-)

13 marts, 2006 22:15  
Anonymous Anonym sagde...

hehe.. ja, synd-diskussionen havde jeg ikke lige set komme. Ups, men måske det er et emne til næste indlæg?

og mht dit kommunistiske grundprincip; definér behov ;-)

13 marts, 2006 23:12  
Anonymous Anonym sagde...

Ja, i Danmark er vi jo så frigjorte, hører man som regel. Men så vidt jeg kan se, har vi en forfærdelig undertrykkende sexualmoral - som begge køn bliver ramt af på hver sin - modsatte - måde. Dejligt, at nogen stritter lidt imod.

15 marts, 2006 22:03  
Blogger Lommen sagde...

Ma~: "Nok for hetero til dt dér"?? Hm... Det er lige før, jeg indirekte føler mig beskyldt for at være homo?! Nå, anyway. Altid hyggeligt med engagerede (læs: kommenterende) læsere. :-)

29 marts, 2006 11:15  

Send en kommentar

<< Home