søndag, marts 19, 2006

Har du talt med din færge i dag?

På et tidspunkt kom jeg halvvejs til bl.a. at love, at jeg ville forfatte en blogpost om hvordan man er en færge. Det sku' jeg aldrig ha' gjort...

Faktisk lavede jeg nu mest den dérsens liste med stikord til fremtidige poster for at få lov at bruge nogle fjollede udtryk. Men så fik Maria øje på den og rykkede flere gange for netop dét indlæg. På den måde blev det næsten lidt pinligt, at jeg ikke anede, hvordan f... jeg skulle kunne skrive noget som helst om, hvordan man er en færge. Overskriften lægger jo ligesom op til noget morsomt, men jeg er ikke spor god til at være morsom for mig selv. På min blog. Morsom er noget, jeg er sammen med andre, som jeg kan "spille bolden op ad".

Derfor er jeg glad for, at jeg i dagens lettere tømmermandsplagede rundtur i blogosfæren osse smuttede inden om hende her. Derinde fandt jeg nemlig en kommentar fra Julie.

Julie bruger udtrykket, at hun "ikke er den hurtigste færge over Storebælt", fordi hun selv mener, hun for længst burde have opfattet, at indehaveren af pågældende side er gravid. Vi har altså et bud på, hvordan man er en færge: En (langsom) færge er noget, man er, når man ikke er alt for hurtigtopfattende... (Ikke noget personligt, Julie! - Kender dig jo ikke. :-))

To af mine mandlige venner mener dog begge, at kun kvinder kan være færger, og at fænomenet ikke har det ringeste med mental kapacitet at gøre. Godt gættet! Vi er simpelthen ude i noget usexet skrumlet noget.

Men det, synes jeg, er lidt trist. Så jeg agter at forhøre mig hos de herrer om, hvorvidt man eventuelt alligevel kunne forestille sig udtryk à la "hun var sgu da en lille fiks katamaranfærge, hende du tog ind til ophugning i fredags!" Jeg spekulerer med andre ord stadig over, om færge mon ikke kunne gå hen og blive en mere overordnet og mindre værdiladet kønsbetegnelse for mine kvindelige artsfæller. Man kunne fx forestille sig fremtidige jobannoncer, hvor arbejdsgiver søger efter "bagerjomfru M/F"...

Men i hvert fald: De herrer fik mig mest af alt til at føle mig som et containerskib, da de fastslog, at "en færge" ifølge deres fingerspidsfornemmelser var et Madame Castafiore-agtigt telt af en kvinde. Udtrykket er med andre ord beslægtet med tidligere tiders lidet flatterende: "Hun var en ordentlig skude".

Det var et par bud på, hvordan man er en færge. Hvad siger I derude? Hvad skal der til, for at en person kan betegnes som "en færge"?

Well. Før det hele nu begynder at sejle for mig, må jeg hellere skride til køjs...

7 Comments:

Anonymous Anonym sagde...

Godt kæmpet, Lomme!

;-)

20 marts, 2006 06:43  
Anonymous Anonym sagde...

Nu ved jeg godt at færger er tunge og langsomme at sejle med. Men trods det tog noget tid, før dette indlæg kom på, så kom du sikkert i havn ;-) Og så er det jo sjovt :-D
Tak for det :-) Jeg slutter nu inden dette drukner i bedste Titanic-stil.

20 marts, 2006 14:46  
Anonymous Anonym sagde...

Nu er jeg jo næsten nødt til at kommentere på det her, specielt eftersom du jo nærmest implicit stiller mig et spørgsmål :-).

Jeg har nok lidt et problem med at se ordene "fiks" og "færge" i samme sætning. Gramsespektrum havde engang en sketch/joke med sætninger i det danske sprog, som er fuldt lovlige, men som man bare aldrig hører. Deriblandt var: "Nå hvaaad en fed færge", hvilket meget godt udtrykker min holdning.

Så det bliver muligvis lidt svært at få lokket mig med på, at det skal være mindre ladet. Derefter skal det siges at der skal en hel del til før jeg ville kalde nogen en færge (hvis jeg da nogensinde ville gøre det). Castafiori som du siger, men det er muligvis ligeså meget pga. hendes bombastiske fremtoning som pga. hendes lettere store korpus. Og så kunne man måske forestille sig at hun også lød lidt derhen af ;-).

Men underholdende indlæg, vi må fortsætte diskussionen en anden dag :-).

20 marts, 2006 16:11  
Blogger Årets Brandert sagde...

Nah nah nah....Du er den...Jeg har tagget dig..Stafetten er din.

21 marts, 2006 00:49  
Blogger Lommen sagde...

@Mads: Nah, nah selv! ER faktisk allerede tagget af Mie (den slubbert!) :-)

21 marts, 2006 00:51  
Blogger Lommen sagde...

@Ma~: Ih, det er altså stygt, når man skriver et dødsens alvorligt indlæg, og folk så bare gør sig sjove og beskylder én for at ha' humor og alt muligt... ;-)
Velkommen i Baglommen, Ma~! Mon ikke jeg snart kunne få en sponsoraftale med DSB, så de kunne levere nogle færgebilletter eller... Derudover ser jeg indtil flere problemer ift den dérsens kanon og kulturmedisteren: 1) Jeg véd slet ikke, om hr. Mikkelsen går med sokkeholder 2) Jeg er selv fuld af krudt, hvorfor det i sagens natur ville være ekstremt farligt for mig at være i nærheden af eller endda BYGGE en kanon 3) Jeg ved ikke, hvad kultur er (og tror ikke, nogen andre helt har fundet ud af det), såe... Men tak for tiltroen! P.s. Dejligt alias du har dér, i øvrigt! :-)

28 marts, 2006 14:28  
Blogger Lommen sagde...

Ma~: For resten: Kajakroer, siger du... HAR du mon læst mit indlæg om Rigtige Kvinder...? Hrøm... :-)

28 marts, 2006 14:30  

Send en kommentar

<< Home