tirsdag, april 17, 2007

Livshadere?

'Livsnyder' er et pudsigt ord. Det indikerer jo lissom, at det ikke er en selvfølge at nyde livet - det må stå i modsætning til noget eller rettere: nogen. Mon der osse findes 'livshadere'? Somme tider ku' man næsten frygte det, når man mærker, hvor sure og underskudsagtige folk kan være i offentligt rum.

Det er selvfølgelig i orden at være sur og tvær somme tider. Jeg tror ikke på selvhjælpsguruernes mantra om, at man altid bare kan "tænke sig glad" og den slags. Men hvorfor skal det gå ud over tilfældige - som fx kassedamen nede i Netto - at man har en lortedag? Bliver humøret bedre af det? Bliver andres humør bedre af at de er tvangsindlagt til at høre på det? Næppe!
Sig dog til konen eller manden eller hvem du nu omgiver dig med, hvad du er så pissemuggen over. Stå ved at du netop den dag er et småligt, halvondt, utilgivende bæst. Stå ved at din opfattelse af dig selv som den overskudsagtige, glade, tilgivende bare ikke altid passer, men i hvert fald osse rummer andet og mere. I stedet for at overfuse sagesløse eller gå og blive indestængt. Det sidste er ikke spor bedre.

Lommen - livselsker og møggnaven nu og da. Måske ligner jeg somme tider en livshader?

6 Comments:

Anonymous Anonym sagde...

Ja, ærlighed tjener sig bedst! I går stod jeg fx. på Floras og forsøgte kl. 14 at bestille den frokost min krop havde skreget på i timevis af næsvist arrogant 17-årig, der ikke fattede en bjælde... Heldigvis har mine veninder styr på, at årsagen til min ultrakorte lunte og fåmælte opførsel skyldes sult. Det har jeg nemlig lært dem. Så behøver ingen lege "nu skal vi gætte hvorfor mor er pissesur"-legen, som jo er en træls opfindelse!
"Nu skal jeg have noget vand, ellers bliver jeg utidig" er også en klassiker. Bedsteveninden siger det selv nu: "du skal vist have noget vand nu, skal du ikke?" :)

17 april, 2007 11:42  
Blogger Lizelotte sagde...

Man behøver ikke være en livshader, fordi man ikke er en livsnyder.

Der er også stadiet midt imellem - dem, der har så travlt med at analysere fortiden og bekymre sig om fremtiden, at de glemmer at være til stede lige - nu.

At være livsnyder er for mig at huske at stoppe op og dufte til blomsterne. At nyde at strække mig i solen. At smage, rigtig smage på maden, og at drikke duften af dem jeg elsker ind. At vegetere med eller uden en bog eller et ugeblad.

Kort sagt at være til stede, lige nu.

Det kan man nemt glemme, uden ligefrem at være en livshader. Også når man er en livsnyder ... livsnydning skal man øve sig i...

17 april, 2007 12:43  
Blogger Christina sagde...

håber heller ikke at jeg er livshader, til trods for at jeg med jævne mellemrum glemmer at være nyder...

kan ind i mellem komme til råbe højt og gennemtrængende og udsondre mange ikke specielt gennemtænkte bemærkninger, men faktisk oftest kun til de, der betyder noget i mit liv. tror at det må være forskellen, for mig. at de, der kan udløse den slags ikke er de uskyldige, der tilfældigvis er "ny i job" i den lokale dagligvareforhandler, men de, der i forvejen har adgang til, og kan spille på mine strenge. (og det at de er omkring mig, gør det heldigvis også nemmere at undskylde igen) kan godt blive edderspændt over folk, der lader deres galde løbe ud over vildt fremmede og uskyldige, men det er nok svært at styre... der er vel ikke nogen der ligefrem nyder eller er stolte over den slags... håber jeg da ikke...

en fin reflektion over dobbeltheden i livsnyder-udtrykket,fik mig absolut til at tænke :-)

17 april, 2007 13:14  
Blogger Lommen sagde...

@AnetQ:
Haha, hidsigproppen Q - kan godt være, dine venner ved, hvorfor du bliver hys, men den 17-årige er måske blevet lidt skræmt...? !-)

Replikken vedr. vand fik mig til at klukke højt foran skærmen. Skønt!

@Lizelotte:
Nej, det har du naturligvis ret i! Det var osse kun for at lege lidt med ordene, at jeg satte den så meget på spidsen som at kalde det en "livshader".
Jeg er meget enig i din opfattelse af, hvad det vil sige at være en livsnyder! :-) Det er vigtigt at være. Lige nu. Det er det, jeg kalder at "slå min analysegenerator fra".
Sku' jeg glemme, hvordan man gør (og det kan jeg i perioder desværre godt glemme), så tager jeg et opfriskningskursus hos dig! :-)

@MissMikkelsen:
Velkommen her til blogs, frøken! :-)
Først: Tak for rosen. Glad for, indlægget kunne gi' dig lidt.
Dernæst: Der er jo helt sikkert osse noget positivt i at kunne råbe lidt op over for éns nære, når det er påkrævet. Hellere det end de sagesløse, der tilfældigt krydser éns vej.
Fantastisk udtryk, for resten, at "udsondre bemærkninger". Haha, lyder som om bemærkningerne er kropsvæsker. :-)

17 april, 2007 14:16  
Anonymous Anonym sagde...

Det kan nu godt være svært at nyde livet hvis man lige har snakket onani med sin mor. Så driver ens overskud måske lidt væk. Lizetotte sagde "livsnydning skal man øve sig i..." den satte sig i mig. Man bearbejder sin hverdag. Sure og negative mennesker er vildt dræbende på mig. Man skal også have lov til en dårlig dag som du rigtigt skriver. Du skriver sku så meget rigtigt. Respekt for de mennesker der fortæller jeg har en dårlig dag. Det er ikke din skyld.

17 april, 2007 16:45  
Blogger Lommen sagde...

@Kontorchef:
Øhm... Muligvis mig, der har fået brillerne helt forkert på i dag, men ku' simpelthen hverken få hoved eller hale i din kommentar?
Prøver du at sige, du har haft en dårlig dag? Eller at det er godt, hvis folk kan finde ud af at sige, de har en møgdag i stedet for at skælde ud og være negative?

Og så i øvrigt: Måske er det bare tilfældigt, men det ER altså alligevel lidt sjovt at kalde Livsnyderen 'Lizetotte' med hendes nye frisure, som jo ellers er pæn. *Hihi*

17 april, 2007 17:04  

Send en kommentar

<< Home