torsdag, oktober 26, 2006

Gud?

  • Ja, jeg er ateist.
  • Nej, jeg tror ikke på mirakler.
  • Ja, jeg synes, religion er noget mystisk noget.
  • Nej, jeg tror ikke på et liv efter døden.

Ikke desto mindre har jeg i dag følt meget stor trang til at snakke med "en højere magt", noget eller nogen af en alvidende beskaffenhed, som ser den store sammenhæng - osse ud i fremtiden. For...

  • Hvad sker der, hvis jeg fejler på den her?
  • Hvor henter jeg tillid og rummelighed?
  • Hvorfor begår jeg igen og igen de samme fejl i stedet for at tage ved lære?
  • Hvorfor er jeg somme tider helt ude af stand til at anskue tingene i et større perspektiv og se, hvad det vigtige i virkeligheden er?

... Og hvorfor fetan er der aldrig mere kage, når jeg lige står og mangler?* :-)

Lommen - nu med selvransagelse, men uden kage

*) Som om der eksisterer øjeblikke, hvor man ikke mangler kage...

4 Comments:

Anonymous Anonym sagde...

En eller anden sagde engang til mig, at hvis jeg ikke havde noget klogt at sige, så skulle jeg holde mund. Jeg ignorerede hans åbenlyse selvmodsigelse.

Uforståeligt at 2 grunde:
1) Jeg vist holder i forvejen for meget mund.
2) Mig og klogt er vist hvad jakkesættene og tænketankerne kalder en "Contradiction in terms" :)

Jeg har selfølgelig malet mit helt eget verdensbillede, så vedkommende der sagde det kan ærlig talt rende mig i Pedersen. Så tillad mig modificere hans udsagn til: "Simon, du har ikke noget klogt at sige, så lir nogle citater op og forlad stedet før solopgang"

En sagde engang at religion er et lys i en mange-farvet lanterne. Alle kigger ind og ser noget forskelligt, men lyset er stadig det samme.

På en måde kan jeg bedst lide at ansvaret ligger hos mig selv, istedet for at skubbe det over på en tro. Det kan godt være at man føler sig fortabt og faret vild i en jungle uden en lysning. Men mennesket er trods alt designet til at stå ansigt til ansigt med utrolige prøvelser og vinde. Sådan er vi.

Det er kun når det er helt mørkt, at man kan skimte selv det svageste lys, som man ellers ikke ville have set.

En skam der ikke er mere kage. Jeg kunne ellers godt have spist et styk kage med selvransagelse. Nu må jeg nøjes med én med glasur.

Simon
- The world is full of magical things patiently waiting for our wits to grow sharper.

26 oktober, 2006 16:03  
Blogger Lommen sagde...

"Men mennesket er trods alt designet til at stå ansigt til ansigt med utrolige prøvelser og vinde. Sådan er vi."

Måske. Men er vi "designet" til at være alene - blandt andre mennesker? Næppe!
En gud plejer bare ikke at være min løsning, men man skal åbenbart aldrig sige aldrig...

Et af MINE yndlingscitater er så i øvrigt: "To you I'm an atheist, to God I'm just the loyal opposition". Sagt af ingen ringere end Woody Allen.

P.s.
Hvis vi er designet, antyder du, der var en hensigt med at SKABE menneskeheden. Der skal en bevidsthed til at ha' en hensigt. Taler du alligevel om Gud, som om han eksisterer, Simon? !-)

Og vigtigst: Tror nu nok, jeg finder mig en kage i løbet af aftenen. Livet er måske alligevel ikke så skidt?

26 oktober, 2006 16:23  
Anonymous Anonym sagde...

Vi er bestemt ikke designet til at være alene. Det var ikke det jeg forsøgte at sige. Jeg forsøgte at sige at mennesket kan klare en del før vi bukker under.
Man kan jo klare meget mere end man selv tro. Og dobbelt så meget som ens mor tro :)

Angående design og god, så er det vist lidt for tidligt på en fredag for at diskutere Descartes :)

Ha en god fredag, og håber kagen smagte. Hugsies.

27 oktober, 2006 08:50  
Anonymous Anonym sagde...

Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

27 oktober, 2006 08:58  

Send en kommentar

<< Home